fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Archief

Hervorming islam?

KN Redactie 17 april 2015
image

Ayaan: “Het is absurd om vol te houden, zoals onze leiders doorgaans doen, dat de gewelddaden van radicale islamisten losstaan van de religieuze idealen waardoor zij zich laten inspireren. We moeten erkennen dat zij worden gedreven door een politieke ideologie, een ideologie die is verankerd in de islam zelf, in het heilige boek de Koran en het leven en de leer van de profeet Mohammed, zoals vastgelegd in de Hadith.

Vanwege die opvatting over de islam moet Ayaan net als Geert Wilders permanent bewaakt worden. Daarom wordt zij weggezet als fanaticus en ‘islamhater’. Ayaan: “Ik werd tot zwijgen gebracht, gemeden en te schande gemaakt. Feitelijk werd ik beschouwd als ketter, niet alleen door moslims – voor wie ik toch al een afvallige ben – maar ook door sommige progressieven in het Westen wier multiculturele gevoelens gekwetst worden door zulke ‘botte’ uitspraken.”

Dit is zo, maar het was al bekend en Ayaan is de enige niet. Wat is er dan nieuw aan haar boek? Ayaan houdt, zoals de ondertitel luidt, “een pleidooi voor een hervorming van de islam” en over de kansen is ze gematigd optimistisch. Het onheil dat voortkomt uit de islam is zo immens, dat ook gematigde moslims zich achter de oren beginnen te krabben. Er staan hervormers op. De meest opvallende is Abdel Fatah al-Sisi, de president van Egypte. Niet alleen neemt hij het op voor de kopten, de oorspronkelijke christelijke bevolking van Egypte die nu nog maar een minderheid is, hij durft ook te benoemen dat de islam een geweldsprobleem heeft. Een nieuwe zelfinterpretatie van de islam door gezaghebbende moslimgeleerden zou uitkomst kunnen bieden.

Interessant is dat Ayaan in de islam een godsdienst ziet met twee polen, een gematigde en een radicale. Het gematigde deel van de Koran kwam tot stand in de tijd dat Mohammed in Mekka woonde. Toen hij moest vluchten naar Medina ontwikkelde hij zich tot een veroveraar. Uit de laatste periode stammen de gewelddadige verzen in de Koran, die terroristen inspireren. Binnen de islam bevindt een moslim zich op een glijdende schaal tussen twee polen. Hij kan van Mekka naar Medina gaan en ‘radicaliseren’. Hij kan langs de omgekeerde weg ook terug. Deze dubbelheid maakt de islam voor westerlingen tot een moeilijk te vatten fenomeen.

Ayaan Hirsi Ali, Ketters. Pleidooi voor een hervorming van de islam. Uitg. Augustus, 288 pp., pb., € 19,99, ISBN 978 90 450 2994 8