In gesprek met de Neue Osnabrücker Zeitung waarschuwt ze voor de gevolgen van ongecontroleerde islamitische immigratie. “We moeten onszelf twee vragen stellen. Moeten in Duitsland de mensenrechten overeind blijven? Moet Duitsland een islamitische staat worden?” James leeft zelf onder voortdurende bewaking.
Het zou een “politiek tegen de mensenrechten” betekenen als alle vluchtelingen een Duits paspoort krijgen zonder dat van tevoren is nagegaan “of ze deugen voor democratie of bereid zijn geweld te gebruiken. ” Wanneer achteraf blijkt dat het om gewelddadige islamisten gaat, kan men die als Duitsers niet meer uitzetten. Als in de komende jaren tot tien miljoen jonge moslimmannen naar Duitsland komen, worden die de meerderheid in hun leeftijdsgroep. “Dan hebben we een islamitisch Duitsland”. Als de vluchtelingenstroom in de huidige mate aanhoudt, zou dat het geval kunnen worden.
Sabatina James klaagt ook het feit aan dat gewelddadige jongemannen die christenen, jezidi’s en democratische moslims aanvallen, in asielzoekerscentra in Duitsland mogen blijven. “Zij moeten teruggestuurd worden.” Ze zouden geen asielrecht mogen genieten. Europa kan er niet van tevoren van uitgaan dat alle vluchtelingen democratische waarden delen. In hun landen van herkomst zoals Syrië of Afghanistan zijn zij opgegroeid in de overtuiging “dat vrouwen niet gelijk en niet-moslims geen in juridische zin volwaardige mensen zijn.” Dit is ook het officiële standpunt van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIS). James betreurt het dat de moslims in Europa niet hiertegen in opstand komen. “Op dit punt zijn moslims niet geloofwaardig.”
James heeft ook kritiek op het feit dat Duitsland radicale moslimpredikers niet aanpakt. ‘We laten ze doen en verwonderen ons als de jeugd hen naloopt.” Van enige salafistische spijtoptanten weet zij dat zij op zoek waren naar God. Het is een getuigenis van armoede voor de Kerken dat het vandaag makkelijker is in Duitsland op straat een salafist tegen te komen die Korans uitdeelt dan een christen die je de Bergrede kan uitleggen. “Ik vind dat salafistenpredikers niet in deze samenleving thuishoren.”
James wordt vanwege haar islamkritiek veelvuldig bedreigd. “Ik heb doodsbedreigingen ontvangen, daarom heb ik ook lijfwachten.” Als bekeerde christin heeft ze echter geen angst voor de dood. Ze weet “dat het leven op aarde niet het laatste geluk is, maar dat we voor de eeuwigheid geschapen zijn.” Ook andere islamcritici kunnen zich niet meer zonder lijfwacht in het openbaar begeven. “Daarmee is de vrijheid van meningsuiting in Duitsland de facto niet meer gegarandeerd. Je weet immers nooit welke uitlating uiteindelijk teveel was.”
Sabatina James is in Pakistan opgegroeid en kwam als tienjarige met haar moeder naar Oostenrijk waar haar vader werkte. Deze wilde haar uithuwelijken aan een neef, die haar herhaaldelijk misbruikte. Ze dook onder en koos met achttien jaar voor het christelijk geloof. Haar eigen familie bedreigde haar daarop met de dood. Sinds 2004 leeft zij onder slachtofferbescherming door de politie. In 2006 stichtte ze de hulporganisatie Sabatina die onder dwang uitgehuwelijkte en onderdrukte moslimvrouwen bijstaat. (KN/Aleteia)