fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Archief

‘Verschijningen in Amsterdam waren Maria’s antwoord aan Nederlandse bisschoppen’

KN Redactie 7 december 2015
image

Namelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster? Marioloog Mark Miravalle (Universiteit Steubenville) is er zeker van.

Bijzondere voorrechten

Op de vraag wat nu de big deal is van de eventuele afkondiging van dit vijfde Maria-dogma, antwoordt hij in het Katholiek Nieuwsblad van deze week dat die vraag precies honderd jaar geleden is beantwoord. “Kardinaal Mercier startte er al in 1915 een petitie voor”, aldus Miravalle. “De waarheid over Maria is onvolledig, zo betoogde deze markante kardinaal. De andere dogma’s gaan geheel over haar relatie tot Jezus, en haar bijzondere voorrechten. Maar er is géén dogmatische uitspraak over haar relatie tot de mensheid.”

Oecumene

Iedere christen neemt wel aan dat Maria, al was het maar vanwege haar ‘ja’ tegen Gabriël, in zekere zin medeverlosseres is. Waarom blijft de formele erkenning dan zo belangrijk? Volgens Kardinaal Mercier zou er een grote historische genade aan die definitie verbonden zijn, zegt Miravalle, omdat de gelovige gemeenschap dan pas haar rol in de Verlossing volledig erkent. Dat het er desondanks nog niet van gekomen is, schrijft Miravalle toe aan “weerstand” in de Kerk, waar velen oecumene belangrijker vinden dan het geloof.

Medeverlosseres

De verschijningen van Maria als ‘de Vrouwe van Alle Volkeren’ in Amsterdam, zouden door de kerk begrepen moeten worden als een bevestiging van het dogma en een aansporing voor de afkondiging ervan, vindt Miravalle. Hij wijst erop dat de Nederlandse bisschoppen in 1943 ons land aan de H. Maagd hebben toegewijd, waarbij zij uitdrukkelijk werd aangeroepen als medeverlosseres, middelares en voorspreekster. “Dus in zekere zin”, aldus Miravalle, “lijkt het erop dat Maria in Amsterdam eenvoudig gehoor heeft gegeven aan de oproep van de bisschoppen.”