<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
image
KN - Jan Peeters
Column

Een eindexamen is niet heilig

Annemarie van Diepen-Scheerboom 22 juni 2020

Hoera, weer een hele lichting eindexamenleerlingen geslaagd! Als je er zo een bent of kent, van harte gefeliciteerd! Vanwege de coronamaatregelen hebben de leerlingen alleen geen centraal examen kunnen doen. Ze slagen nu omdat ze voldoende hebben gescoord op de toetsen die ze eerder al maakten.

In de schoot geworpen

Deze toetsen zouden normaal gesproken samen met het centraal examen meetellen voor het eindcijfer dat je van school meeneemt. Nu wordt dat eindcijfer enkel door die eerder gemaakte toetsen bepaald. Ongebruikelijk, maar dat is een pandemie ook. Een verrassing, maar dat hoeft geen slechte te zijn.

In het nieuws was er een eindexamenleerling aan het woord. Hij baalde ervan dat het eindexamen verviel. Als reden noemde hij dat hij nu voor altijd van de lichting uit de coronatijd zou zijn. De lichting die volgens anderen zijn diploma niet verdiende, maar het in de schoot geworpen kreeg.

Twijfels

Mochten leerlingen vinden dat ze het diploma wel degelijk al verdiend hadden door die eerdere toetsen te maken: fijn, goed zo dan. En nogmaals gefeliciteerd! En mochten andere leerlingen het ermee eens zijn dat het nu te gemakkelijk gaat, dan kunnen ze ook gewoon zelf een eindexamen maken.

Dat van vorig jaar bijvoorbeeld, dat staat gewoon helemaal op examenblad.nl. Alle correctiemodellen staan erbij, ze kunnen hun eigen antwoorden meteen zelf nakijken. Zo kunnen twijfelende leerlingen zichzelf laten zien dat ze genoeg van de middelbare school hebben opgestoken en best de volgende stap mogen zetten.

“De tijd die jongeren op school doorbrengen, biedt zoveel meer dan wat er met een gebrekkige toets als het eindexamen getest kan worden”

Zouden alle leerlingen dan niet voor zichzelf de eindexamens moeten maken? Nee, dat denk ik niet. Ten eerste zijn de cijfers van die eerder gemaakte toetsen niet uit de lucht komen vallen. Waren ze goed genoeg, dan mag je er best vanuit gaan dat die leerling niet de hele middelbareschooltijd uit zijn of haar neus heeft zitten eten.

Ten tweede verheft de houding die achter zo’n vraag schuilt, het eindexamen tot iets wat het niet is: een garantie dat de leerling de middelbare school succesvol heeft doorlopen.

Een belangrijke place to be

De school is ook gewoon een belangrijke place to be voor opgroeiende pubers. De tijd die ze er doorbrengen, biedt zoveel meer dan wat er met een gebrekkige toets als het eindexamen getest kan worden.

Om maar iets te noemen: een leerling moet “adequaat schriftelijk, mondeling en digitaal in het publieke domein” kunnen communiceren “over onderwerpen uit het desbetreffende vakgebied”. Deze quote heb ik geknipt en geplakt uit het examenprogramma. Daarin staat glashelder vermeld dat een leerling dit moet kunnen, maar dat het eindexamen hier niet over gaat.

De mensen die het eindexamen op poten zetten, zijn zich er dus terdege van bewust dat het niet heilig is. Nu de rest van ons nog.

Annemarie van Diepen-Scheerboom is biologielerares en moeder van drie kinderen. Elke drie weken schrijft ze een column in Katholiek Nieuwsblad.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.