<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
image
Column

Godsdienstles

Albert van der Woerd 13 september 2021

Het was een roerige zomer, hier in de Sint-Marcusparochie. Midden in de zomervakantie, toen alle klassen voor het nieuwe schooljaar net geformeerd waren, hield onze directrice het voor gezien. Dat zorgde voor een domino-effect waarvan we nu, twee weken in het nieuwe schooljaar, nog niet bekomen zijn.

Schoolcultuur

Nooit eerder was ik me bewust van de factoren die een school rust en stabiliteit geven. Het gaat niet alleen om het programma en de identiteit van de school. Een schoolcultuur wordt vooral opgebouwd door mensen. En wanneer dat gaat schuiven, vragen velen zich af of ze nog wel op de goede plaats zitten.

Het resultaat is voor mij dat ik nu de godsdienstleraar ben van ongeveer dertig twaalfjarigen. Deze leerlingen hebben in de loop van hun schoolcarrière heel wat meegemaakt. Directrices kwamen en gingen. Pastoors hadden andere dingen aan hun hoofd. Godsdienst was niet de hoogste prioriteit tijdens al deze veranderingen.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Interessante antwoorden

Ik startte de eerste les met een soort interview, om een idee te krijgen wat de leerlingen aan het hart gaat en wat ze verwachten van deze lessen. Als de grootste uitdaging in het moderne leven werd steevast het milieu genoemd. Dat was niet zo verrassend. Moralistische verhalen winnen het ook in de Kerk vaak van de diepere morele kwesties.

Wonderlijk genoeg kwamen de interessantste antwoorden van niet-gelovige leerlingen. Een jongen die zichzelf atheïst noemde, dacht dat de neiging van de moderne mens om allerlei rechten voor zich op te eisen, belangrijker is dan het milieu. Zowaar een belangrijk inzicht waar veel van de ouders nog stevig mee worstelen.

“In het katholieke schoolcurriculum blijven twee dingen hier praktisch onbelicht: de Schrift en de Mis”

Ik was het meest verrast door de antwoorden op mijn vraag wat ze dit jaar hopen te leren in de godsdienstles. Verreweg de meeste leerlingen zeiden: “De verhalen in de Bijbel.” Dat kwam goed uit, want ik had net een sponsor gevonden die wilde helpen om voor iedere leerling een goede studiebijbel aan te schaffen. Eentje die zijn waarde nog heeft als ze volwassen zijn.

Dat is des te interessanter als je weet dat er in het hele katholieke schoolcurriculum hier twee dingen zijn die praktisch onbelicht blijven: de Schrift en de Mis. Terwijl dat net de onderwerpen zijn waarmee je leerlingen echt kunt emanciperen. Je leert ze pas op eigen geloofsbenen te staan als ze zelfstandig kunnen putten uit deze twee bronnen. Moralistisch geneuzel horen ze al genoeg bij andere vakken.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Eigen regels

Wonderlijk toch. Als ongelovig jongetje van zeven zat ik bij de dominee op godsdienstles, waar ik alle verhalen uit het Oude Testament hoorde. Dat moest, zeiden mijn ouders, voor mijn algemene ontwikkeling. Dus hoorde ik het verhaal van de God van Abraham, Isaak en Jacob – inclusief Sodom en Gomorra.

Nooit kwam bij me op dat God misschien wat veeleisend was voor zijn gelovigen. De Bijbel had haar eigen regels en binnen die context was het menselijk bestaan geordend. Ook het mijne. En nu vraagt een nieuwe generatie om hetzelfde. Ik heb gelijk voor vijfduizend dollar aan Bijbels besteld.

Albert van der Woerd is priester van het aartsbisdom Los Angeles. Hij schrijft elke drie weken een column in Katholiek Nieuwsblad.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.