fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Foto: CNS photo - Gualdo Tadino, bisdom Assisi-Nocera Umbra
In beeld

Lichaam ‘zalige whizzkid’ tentoongesteld

Junno Arocho Esteves - CNS 2 oktober 2020

De grafkist van Carlo Acutis, een Italiaanse tiener die binnenkort zaligverklaard wordt, is in Assisi opengesteld voor verering.

In een verklaring van het bisdom Assisi op 1 oktober staat dat het graf tot 17 oktober open blijft voor verering. De zaligverklaring van Acutis zal op 10 oktober worden gehouden in de Basiliek van St. Franciscus.

Moeder

Na de opening van het graf ging aartsbisschop Domenico Sorrentino van Assisi voor in een heilige Mis.

image
Antonia Salzano, de moeder van Carlo Acutis, bij het graf van haar zoon. Foto: CNS photo - Gualdo Tadino, bisdom Assisi-Nocera Umbra

Antonia Salzano, de moeder van Acutis, zegt in een reactie dat ze “dolblij is dat Carlo’s tombe eindelijk geopend is” en dat degenen die geraakt zijn door het leven van de jonge tiener “in staat zullen zijn hem te zien en hem te vereren op een krachtigere en meer betrokken manier”.

Kenmerkende kleding

Foto’s van de overblijfselen van de binnenkort zalig verklaarde tiener onthullen dat hij werd begraven in een spijkerbroek en een eenvoudig trainingsjack – de kleding die hij gewend was te dragen en wat te zien is op veel van de foto's die tijdens zijn leven van hem zijn gemaakt .

[FOTOGALERIJ - Gebruik de pijltjes om te bladeren] De plechtige openstelling van de tombe van Carlo Acutis in Assisi. Foto's: CNS photo - Gualdo Tadino, bisdom Assisi-Nocera Umbra

Voor zijn dood door leukemie in 2006 was Acutis een vrij gewone tiener met een bovengemiddeld talent voor computers. Hij gebruikte die kennis door een online database met eucharistische wonderen over de hele wereld te creëren.

Lof van de paus

In zijn aansporing aan jonge mensen, ‘Christus Vivit’ (‘Christus Leeft’), zei paus Franciscus dat Acutis een rolmodel was voor jonge mensen van vandaag die vaak worden verleid door de valstrikken van “zelfingenomenheid, isolatie en leeg plezier”.

“Carlo was zich er terdege van bewust dat het hele apparaat van communicatie, reclame en sociale netwerken kan worden gebruikt om ons in slaap te sussen, ons verslaafd te maken aan consumentisme en het nieuwste op de markt te kopen, geobsedeerd door onze vrije tijd, verwikkeld in negativiteit”, schreef de paus.

“Toch wist hij hoe hij de nieuwe communicatietechnologie moest gebruiken om het evangelie over te brengen, om waarden en schoonheid te communiceren.”

https://www.kn.nl/abonnementen/