Vijf jaar heeft ze moeten wachten om terug te keren naar de Notre-Dame, maar op 15 november was het zover. Duizenden Parijzenaren begeleidden de ‘Maagd van Parijs’ – al biddend, zingend en met brandende kaarsen – naar de meest iconische kerk van de stad.
Wonder boven wonder werd de 14e-eeuwse Maria met Kind op 15 april 2019 niet geraakt door de brandende balken die uit het dak vielen. Sinds de brand stond het beeld in de buurt van het Louvre in de kerk Saint-Germain l’Auxerrois. Hier begon om 18.00 uur lokale tijd de processie.
Voor hulpbisschop Philippe Marsset van Parijs symboliseert het beeld “een soort wonder”. “Veel christenen zagen de brand als een teken van de zuivering die God zijn kerk wilde laten ervaren”, vertelde hij aan OSV News.
“Het beeld van de Maagd werd gespaard in de vlammen en het bluswater. Het bleef staan, als een teken dat de hemel over ons waakt en dat deze ramp niet het laatste woord zou hebben.”
Op de avond van 15 november stond de Maagd van Parijs weer volop in de schijnwerpers. Het 1,80 meter hoge beeld, uit wit steen gehouwen, is een kopie van het origineel. Deze replica werd plechtig naar de kathedraal gedragen, terwijl het originele beeld met een speciale vrachtwagen werd vervoerd.
Bij aanvang van de langverwachte Mariaprocessie verwelkomde aartsbisschop Laurent Ulrich van Parijs de menigte op het plein voor de kathedraal, samen met de kapelaans van de Notre-Dame en ridders van de Orde van het Heilig Graf, gekleed in hun witte mantels.
Het transporteren van het originele beeld te voet was om veiligheidsredenen onmogelijk. De processie startte daarom met de vrachtwagen, gevolgd door gelovigen met brandende kaarsen en een verlichte replica, versierd met witte bloemen. Langs de oevers van de Seine trok de stoet naar het Île de la Cité, een van de twee eilanden in Parijs en de locatie van de Notre-Dame.
Rond 19.00 uur arriveerden de pelgrims bij de kathedraal. Ze werden verwelkomd door gezang van La Maîtrise Notre Dame, het koor van de kathedraal, dat de afgelopen vijf jaar dakloos was maar over de hele wereld optrad.
De aartsbisschop zegende het originele beeld, dat uit de kist werd gehaald zodat het zichtbaar was. Vervolgens werd het per vrachtwagen naar de bouwplaats van de kathedraal gebracht. Tegelijkertijd leidde de jongerenvereniging Pèlerinage des Pierres Vivantes (Bedevaart van de Levende Stenen) een gebedswake voor de kathedraal.
“Het was een kans om ons eraan te herinneren dat de Notre-Dame, nog voordat de deuren officieel heropend worden, een plek is die bestemd is voor gebed”, vertelde Noémie Teyssier d’Orfeuil, een vrijwillige leider.
Voor Teyssier d’Orfeuil symboliseerde deze bedevaart “de herstelling van de liturgische roeping van de Notre-Dame”, voorafgaand aan de officiële heropening door de Franse overheid en de culturele wereld op 7 en 8 december. “De kathedraal is allereerst een icoon van het mysterie van de Kerk”, voegde de jonge Franse katholiek eraan toe.
Voor bisschop Marsset zijn het kruis in de verwoeste kathedraal en het behouden beeld van de Maagd tekenen van hoop “voorbij de vernietiging”.
“Maria, in haar nederigheid, en het kruis, in zijn stralende kracht, wijzen ons de weg: ‘Kerk, herrijs uit uw as, aanvaard wat u hebt gedaan, doe boete, en aan het einde van deze weg is er een ‘eind van de ramp’.”
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.