Ongewenste kinderloosheid. Het is een gevoelig, complex en vaak nog onbesproken thema. Debuterend Nederlands regisseur Marleen Jonkman durft het aan om er haar eerste speelfilm aan te wijden: zonder al te veel heftige, emotionele scènes, veelal in stilte.
Ingetogen beelden vol onderdrukte wanhoop vormen de basis van La Holandesa. Samen met het explosieve natuurschoon van Chili hakt de film er aardig in.
Naar Chili
Veertigers Maud en Frank proberen al jarenlang tevergeefs om kinderen te krijgen. In een poging zich hierbij neer te leggen en hun relatie nieuw leven in te blazen, gaan ze op wandelvakantie naar Chili. Ook daar krijgt Maud een vroege miskraam en verdoofd door verdriet slaat ze alleen op de vlucht.
Met enkel een klein rugzakje dwaalt ze doelloos door de kou van zuidelijk Patagonië en de hitte van de noordelijker gelegen Atacama-woestijn. De verschillende klimaten en landschappen onderstrepen de veranderende emoties die Maud – gespeeld door een fantastische en zeer overtuigende Rifka Lodeizen – doormaakt en doorstaat.
Haar allesoverheersende verdriet uit zich vooral in haar impulsieve daden. Tijdens een boottocht steelt ze min of meer een baby onder het mom van ‘even oppassen’, haar verhalen naar anderen toe variëren van ‘Ik heb twee kinderen’ tot ‘Ik houd niet van kinderen’ en na een nare ervaring met zijn vader neemt ze de tienjarige Messi mee op sleeptouw, die volgens Maud wel wat moederliefde kan gebruiken.
De twee hebben het leuk samen en lachen veel, maar af en toe komen de pijnlijke feiten onbarmhartig bovendrijven: “Je kunt wel merken dat je geen kinderen hebt. Je ziet zelfs niet wanneer ik honger heb”, zo luidt de genadeloze mededeling van Messi tegen zijn tijdelijke moeder. Frank meldt zich enkel nog per voicemail in het leven van Maud, met dooddoeners als “Laten we opnieuw beginnen” en “Het is wij tegen de rest van de wereld”.
Bovenal bestaat La Holandesa uit zwijgen, uit observaties en uit oogcontact. Eindeloos gepsychologiseer blijft achterwege en tot een doorbraak of een oplossing komt het ook niet.
De langzaam veranderende natuur staat symbool voor de het moeilijke, trage proces waar Maud doorheen moet, zonder relatie, zonder een geleende baby of tijdelijk kind en zonder begrijpelijke maar zinloze wanhoopsdaden.
Film: La Holandesa (2017), Nederland, 92 min. Regie: Marleen Jonkman, met o.a. Lily Rifka Lodeizen, Guido Pollemans en Cristóbal Farias.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.