De liturgische viering begint ermee. Onze dag misschien ook: “In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest”. Christelijk geloof concentreert zich rond het mysterie van de drie-ene God, waarbij Jezus in het centrum staat als de Christus, degene die God voor ons toegankelijk maakt en nabij brengt.
De Franse filosoof Gabriel Marcel (+1973) benadrukt – enigszins versimpeld – dat je een ‘probleem’ oplost, zoals een rekensom, en dat je een mysterie ‘benadert’, maar je beheerst het nooit. Dat geldt voor de persoon(lijkheid) van een mens (in beeld gebracht door de term ziel) en dat geldt met name voor God.
In de traditie van de katholieke Kerk is een huwelijk een heilig verbond in Christus’ naam. Het begrip ‘sacrament’ (teken, verwijzing en tastbare verwerkelijking) komt hier om de hoek kijken, met – vanuit de katholieke moraaltraditie – een drievoudig engagement: eenheid, (mogelijkheid tot) vruchtbaarheid en blijvende trouw.
Het gaat hierbij niet om een vrome zegswijze, maar om een fundamentele overtuiging, zelfs indien er soms begrijpelijke omstandigheden kunnen zijn waardoor het verbond vanuit de mens gezien geen stand houdt. Het canonieke recht wijst ons daarbij steeds de weg, op grond van het inzicht dat Gods liefde blijft en ons in de persoon van Jezus Christus zonder voorbehoud tegemoetkomt.
“Alleen omdat God een persoon is, weet de mens zich als persoon serieus genomen”, schrijft de Zwitserse theoloog en kardinaal Hans Urs von Balthasar (+1988). Het gaat hierbij niet om een voorbijgaande vriendschap, een seksuele impuls of een uitdagend experiment, maar om de betrokkenheid van lichaam en ziel, zoals die constituerend zijn voor onze uniciteit als deze mens.
Iemand uithuwelijken – buiten de vrije wil van de betrokkene om – zoals in sommige culturen gebeurt, is daarmee fundamenteel in tegenspraak; dat geldt eveneens voor polygamie, waarbij de basisintimiteit van ons leven met meerdere personen gedeeld zou (kunnen) worden; het betreft ook gelijkgeslachtelijke relaties – hoe liefdevol ook, waarbij de mogelijkheid van het zojuist genoemde drievoudige engagement wezenlijk is uitgesloten.
Verbondenheid met God in Christus’ naam is niet elitair. Vanuit de scheppingsordening is het een voortzetting van de incarnatie, de menswording van God in de Heer en in de verbondenheid met Hem van de relatie tussen concrete mensen als man en vrouw. Ze is altijd persoonsbevestigend, veeleisend en uiteindelijk een geschenk van Gods genade.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.