<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Padre Pio

Henk Rijkers 19 mei 2016
image

Wat was de Kerk van de twintigste eeuw geweest zonder de gestigmatiseerde kapucijn van San Giovanni Rotondo?

Jarenlang ontving hij pelgrims en biechtelingen uit heel de wereld (onder wie een zekere Karol Wojtyla), maar jarenlang stond hij ook onder verdenking van het Vaticaan.

Verdenking

Die verdenking van bedrog is het raamwerk voor de indrukwekkende speelfilm die de Italiaanse regisseur Carlo Carlei in 2006 over Padre Pio heeft gemaakt.

Een inquisiteur van het Vaticaan arriveert in het klooster om de Padre aan de tand te voelen over zijn stigmata en visioenen. Hij dwingt de pater zowat heel zijn leven te vertellen.

Prachtige filmmomenten

De film bestaat dus voor een groot deel uit flash-backs. Zeer mooi zijn de beelden die betrekking hebben op de zware jeugd van de heilige. In de natuur van het Italiaanse platteland wist de jongen God te vinden.

Dat contact met God nam al meteen bijzondere mystieke vormen aan. Bovendien meldde ook Satan zich al vroeg in zijn leven. De meeslepende muziek zorgt in combinatie met de lyrische natuurbeelden voor prachtige filmmomenten.

Humor en scherpte

De film, die gebaseerd is op het boek van Renzo Allegri, wordt echter gedragen door de acteerprestatie van Sergio Castellitto. Hij zet de heilige neer als een man voor wie de mystieke tekenen die hem omgeven volstrekt gewoon geworden zijn. Als een volkse man met humor, maar ook scherpte als het nodig is en soms zelfs botte afwijzing van biechtelingen, die de biecht gebruiken willen om zichzelf voor de gek te houden.

Zuid-Italiaanse temperament

Omdat Padre Pio iedereen recht in de ziel kon kijken, had huichelen bij hem geen enkele zin. Dan kreeg je heel diens Zuid-Italiaanse temperament over je heen, zoals een politicus in de film ervaart. De ‘respectloze’ bejegening door de kapucijn werkt echter wel. Als de politicus de volgende ochtend gebroken terugkeert, wordt hij met open armen ontvangen.

Dramatische ontknoping

De film, die drie uur duurt maar geen moment verveelt, krijgt een dramatische ontknoping die ik niet zal verklappen, behalve dan dat de inquisiteur ook zelf met Padre Pio’s helderziendheid te maken krijgt, om een manier die hij wellicht liever niet had gehad.

Hoewel spanning en amusement misschien niet de eerste reden zijn om een verfilmd heiligenleven te bekijken, het is wel mooi meegenomen.

Niet in het Nederlands

Ook van deze film op dvd (Padre Pio. The Man Who Bore the Wounds of Christ) zou je willen dat die met Nederlandse ondertitels te krijgen was, hoewel hij voor jonge kinderen waarschijnlijk wat minder geschikt is, vooral vanwege Padre Pio’s confrontaties met de duivel, die hen angst zouden kunnen aanjagen.

Je kunt de film gek genoeg in talrijke talen op YouTube zien, maar niet in talen die veel mensen hier kennen. Afijn, als u “Padre Pio – HRV titlovi (Full Movie)” op YouTube intikt krijgt u de Italiaanse versie in redelijke beeldkwaliteit, waarbij u bovendien Engelse ondertiteling kunt inschakelen. Maar de film zou toch eigenlijk ook in het Nederlands te krijgen moeten zijn.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.