<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Paus Franciscus

‘Praat met Jezus alsof Hij je beste vriend is’

KN Redactie 29 september 2022
image
Paus Franciscus begroet een klein meisje tijdens de audiëntie van 28 september. Foto: CNS - Yara Nardi, Reuters

Tijdens de algemene audiëntie van 28 september legde paus Franciscus uit waarom vertrouwen op en vertrouwdheid met God zo belangrijk zijn in het gebed.

Beste broeders en zusters, goedemorgen!

We gaan verder met de catechese over het thema onderscheiding, want het thema onderscheiding is heel belangrijk om te weten wat er in ons omgaat; van gevoelens en ideeën moeten we onderscheiden waar ze vandaan komen, waarheen ze me leiden, tot welke beslissing.

Onmisbaar hulpmiddel

En vandaag staan we stil bij het eerste van de elementen die er deel van uitmaken, namelijk het gebed. Om te onderscheiden moet je in een omgeving, in een staat zijn van gebed.

Het gebed is een onmisbaar hulpmiddel voor de geestelijke onderscheiding, vooral wanneer het de affecties betreft, waardoor jij je met eenvoud en vertrouwdheid tot God kan richten, zoals je met een vriend zou praten. Het is weten hoe voorbij gedachten te gaan, om in intimiteit met de Heer te treden, met een liefdevolle spontaniteit.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Spontaniteit en genegenheid

Het geheim van het leven van de heiligen is vertrouwdheid met en vertrouwen op God, dat in hen groeit en het steeds gemakkelijker maakt te herkennen wat Hem welgevallig is. Echt gebed is vertrouwdheid met en vertrouwen op God.

Het is niet bidden als een papegaai, bla, bla, bla, nee. Het ware gebed bestaat uit spontaniteit en genegenheid met de Heer. Deze vertrouwdheid overwint angst of twijfel dat zijn wil niet ten goede komt aan ons, een verleiding die soms door onze gedachten gaat en ons hart ook onrustig en onzeker of bitter maakt.

Geen absolute zekerheid

Onderscheiding claimt geen absolute zekerheid. Nee, het is geen chemisch zuivere methode, nee, omdat het over leven gaat, en het leven is niet altijd logisch, het heeft vele aspecten die niet in één enkele denkcategorie kunnen worden ondergebracht.

We willen graag precies weten wat er moet gebeuren, maar zelfs als het gebeurt, handelen we er niet altijd naar. Hoe vaak hebben niet de ervaring gehad die de apostel Paulus beschrijft: “Ik doe niet het goede dat ik wil, maar het kwade dat ik niet wil” (Rom. 7,19).

“Sommige christenen betwijfelen of Jezus ons geluk voor ogen heeft”

Wij zijn niet alleen maar rede, wij zijn geen machines, het is niet voldoende om instructies te ontvangen om ze uit te voeren: de hindernissen, zoals de hulpmiddelen, om tot een beslissing te komen zijn voor de Heer vooral affectief, van het hart.

Het is veelzeggend dat het eerste wonder dat Jezus in het Evangelie volgens Marcus verricht een exorcisme is (vgl. 1,21-28). In de synagoge van Kafarnaüm verlost hij een man van de duivel, en bevrijdt hem van het valse beeld van God dat Satan vanaf het begin heeft bedacht: dat van een God die ons geluk niet wil. De bezetene in die evangeliepassage weet dat Jezus God is, maar dat brengt hem er niet toe in Hem te geloven. In feite zegt hij: “U bent gekomen om ons te ruïneren” (vgl. vers 24).

Wil God ons geluk?

Velen, zelfs christenen, denken hetzelfde: dat Jezus misschien wel de Zoon van God is, maar ze betwijfelen of Hij ons geluk wil; ja, sommigen vrezen dat het serieus nemen van zijn voorstel, wat Jezus ons voorstelt, zou betekenen dat wij ons leven te gronde richten, en onze verlangens doorkruisen.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Deze gedachte komen soms in ons op: dat God te veel van ons vraagt. We zijn bang dat hij niet echt van ons houdt. In plaats daarvan zagen we in onze eerste ontmoeting dat het teken van een ontmoeting met de Heer vreugde is. Als ik de Heer in gebed ontmoet, word ik blij. Ieder van ons wordt vrolijk, een prachtig iets.

Afstand tot God

Verdriet of angst daarentegen zijn tekenen van afstand tot God: “Als gij het leven wilt binnengaan, onderhoud dan de geboden”, zegt Jezus tegen de rijke jongeling (Mt. 19,17). Helaas voor die jongeman waren er obstakels die hem niet in staat stelden het verlangen dat hij in zijn hart had te realiseren, namelijk de  Goede Herder meer te volgen.

Hij was een geïnteresseerde, ondernemende jongeman, hij had het initiatief genomen om Jezus te ontmoeten, maar hij was ook erg verdeeld in zijn affecties, voor hem was rijkdom te belangrijk. Jezus dwingt hem niet om een beslissing te nemen, maar de tekst merkt op dat de jongeman zich “ontdaan” van Jezus afwendt (vers 22).

“Jezus dwingt je nooit om Hem te volgen, Hij laat je vrij”

Zij die zich van de Heer afkeren zijn nooit tevreden, ook al beschikken zij over een overvloed aan goederen en mogelijkheden. Jezus dwingt je nooit om Hem te volgen, nooit. Jezus laat je zijn wil weten, met heel zijn hart laat Hij je dingen weten, maar Hij laat je vrij. En dat is het mooiste van bidden met Jezus: de vrijheid die Hij ons laat. Als we ons van de Heer afkeren, blijven we achter met iets droevigs, iets slechts in ons hart.

Ontdekken wat er in ons omgaat is niet gemakkelijk, want schijn kan bedriegen, maar vertrouwdheid met God kan twijfels en angsten zachtjes wegnemen en ons leven steeds ontvankelijker maken voor zijn “zachte licht”, zoals de heilige John Henry Newman dat zo mooi zei. De heiligen stralen met gereflecteerd licht en tonen in de eenvoudige gebaren de liefdevolle aanwezigheid van God, die het onmogelijke mogelijk maakt.

Je hart openen voor Jezus

Er wordt wel gezegd dat twee echtgenoten die lang hebben samengewoond en van elkaar houden, uiteindelijk op elkaar gaan lijken. Iets dergelijks kan gezegd worden van het affectieve gebed: op een geleidelijke maar doeltreffende manier maakt het ons meer en meer in staat te herkennen wat er ontspringt uit de diepte van ons wezen.

In gebed zijn betekent niet woorden, woorden, nee! In gebed zijn betekent mijn hart openen voor Jezus, dichter bij Jezus komen, Jezus in mijn hart laten komen en zijn aanwezigheid laten voelen. En daar kunnen we onderscheiden wanneer het Jezus is en wanneer wij het zijn met onze gedachten, die zo vaak ver verwijderd zijn van wat Jezus wil.

https://www.kn.nl/abonnementen/

‘Hallo Jezus!’

Laten wij om deze genade vragen: een vriendschapsrelatie met de Heer te onderhouden, zoals een vriend tot een vriend spreekt (vgl. St.-Ignatius van Loyola, Geestelijke Oefeningen, 53). Ik kende een oude religieuze broeder die portier was van een kostschool, en telkens als hij kon kwam hij naar de kapel, keek naar het altaar en zei “hallo”, omdat hij dicht bij Jezus stond.

Hij hoefde geen bla, bla, bla te zeggen, nee: “Hallo, ik ben dicht bij Jou en Jij bent dicht bij mij.” Dit is de relatie die wij in het gebed moeten hebben: nabijheid, affectieve nabijheid, als broeders, nabijheid met Jezus. Een glimlach, een eenvoudig gebaar en geen woorden opzeggen die het hart niet bereiken.

Onze grootste vriend

Zoals ik al zei, praat met Jezus zoals een vriend tot een andere vriend spreekt. Het is een genade die wij voor elkaar moeten vragen: Jezus te zien als onze vriend, onze grootste vriend, onze trouwe vriend, die niet chanteert, die ons vooral nooit in de steek laat, ook niet als wij ons van Hem afkeren.

Hij blijft aan de deur van ons hart staan. “Nee, ik wil niets van je weten”, zeggen we. En Hij blijft stil, Maar Hij blijft bij de hand, binnen handbereik, omdat Hij altijd trouw is. Laten we doorgaan met dit gebed, laten we het ‘hallo’-gebed zeggen, het gebed van begroeting van de Heer met ons hart, het gebed van genegenheid, het gebed van nabijheid, met weinig woorden maar met gebaren en met goede werken. Bedankt. (Vertaling Susanne Kurstjens)

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.