<

Boek

Vertrouw op je gevoel

Emma Koevoets 17 mei 2021

Jezuïet Nikolaas Sintobin ontdekte in zijn studententijd dat je in je hart antwoorden kunt vinden op vragen waar je met je verstand niet bij kunt. Als zoekende christen was het voor hem een pluspunt dat die wijsheid genaamd ‘ignatiaanse spiritualiteit’ een band had met het geloof. Hij zocht regelmatig de stilte op om te luisteren naar wat zich afspeelde in zijn hart en werd zich meer bewust van wat hem vreugde opleverde. Vertrouw op je gevoel gaat, kortom, over ‘de onderscheiding der geesten’. Sintobin noemt het een praktijkboek, dat hij schreef na jarenlange studie, training en ervaring met onderscheiding: de oefening waarin je onderscheid maakt tussen de goede geest, die je leidt naar God, en de boze geest, een verleider.

Vertrouwen en intuïtie

Deze stapsgewijze handleiding voor omgaan met emoties, keuzes, crisissen en opvoeding doet wellicht denken aan een zelfhulpboek. Maar zelfhulp gaat voornamelijk over zelfredzaamheid, door met je ratio gedrag en patronen waarin je bent vastgelopen te veranderen. Sintobins onderscheidingsaanpak gaat over vertrouwen en intuïtie. Bovendien leert hij zijn lezers Gods stem te herkennen in het leven, in plaats van te proberen enkel op eigen kracht het antwoord op vragen en situaties te vinden.

Het boek bevat geen technisch, theologisch jargon, waardoor het leesbaar is voor beginnelingen. Het is bestemd voor een zo breed mogelijk publiek: voor iedereen die behoefte heeft aan of geboeid is door het omgaan met gevoelens en keuzes en een beter en zinvoller leven wil leiden. Hoewel het duidelijk is dat de wijsheden van Ignatius van Loyola in het christendom wortelen, deelde Sintobin zijn onderscheidingswijsheid met talloze personen uit alle hoeken van de samenleving. De inzichten zijn ook voor ongelovigen bruikbaar. Daarnaast legt Sintobin uit wat bepaalde begrippen en ervaringen voor christenen betekenen; het zou sommige lezers zomaar kunnen aanzetten tot een groeiende interesse in het geloof.

Laagdrempelige gids

Het mooi vormgegeven boekje is een laagdrempelige gids met uit de levens van gewone mensen gegrepen voorbeelden. Het spreekt daardoor sterk tot de verbeelding en sluit aan bij de vragen die hedendaagse mensen hebben. Waarschijnlijk herkent iedereen zichzelf tot op zekere hoogte in minstens één van de honderd situatieschetsen.

Vertrouw op je gevoel leest gemakkelijk, maar in één ruk uitlezen is niet aan te raden. Het kost tijd om de diepgang van de hoofdstukken op je te laten inwerken en ermee aan de slag te gaan – maar die tijd is het zeker waard.

Nikolaas Sintobin s.j., Vertrouw op je gevoel. Leren keuzes maken met Ignatius van Loyola Uitgeverij: KokBoekencentrum, Pagina’s: 160 | € 19,99 ISBN 978 90 43536 01 1