<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Recensie

Clowneske waanzin in de gevangenis en de rechtbank

Hettie van der Ven 9 oktober 2024
image
Scène uit Joker: Folie à Deux

‘Folie à deux’. Letterlijk vertaald: ‘Waanzin bij twee’. En zeker, in deze film worden twee getormenteerde zielen gevolgd. Maar ‘folie à deux’ is ook een gekende psychische aandoening waarbij iemand dusdanig verbonden is met een ander, dat deze zijn of haar wanen gaat overnemen. Mooi, nu begrijpen we de titel. Nu de film nog. En dat is niet eenvoudig, want Joker: Folie à Deux wil een heleboel, verbloemd en onverbloemd.

In 2019 verscheen Joker, een film over het belangrijkste nevenpersonage in de verhalen over superheld Batman. De duistere film, met Joaquin Phoenix als waanzinnige clown, werd alom gelauwerd en bracht wereldwijd een miljard dollar op. Een vervolg kon dus niet uitblijven.

Joker: Folie à Deux begint waar Joker zo’n beetje eindigde: de mislukte clown Arthur Fleck verblijft in een psychiatrisch ziekenhuis in afwachting van zijn rechtszaak. Hij heeft vijf moorden gepleegd (“Zes”, zo corrigeert hij zelf). Is Arthur een brute moordenaar of, zoals zijn advocaat wil aantonen, een ontoerekeningsvatbare gespleten persoonlijkheid? Is het zijn slechtere helft of innerlijke schaduw Joker die de misdaden pleegt?

We zien Phoenix zoals we hem ook in 2019 zagen: uitgemergeld en macaber lachend wanneer hij zich ongemakkelijk voelt. En gedrogeerd door zijn medicatie, ook dat. Wegens goed gedrag mag Arthur naar het muziekklasje van de kliniek, waar hij de al even dolende ziel Harley Quinn (Lady Gaga, jawel!) leert kennen.

“Als kijker zie je een maatschappij vol woede die alle kanten opvliegt, vol miskende zielen die misschien enkel van betekenis willen zijn.”

Er ontvouwt zich een musical, waarin Arthur/Joker en Harley elkaar romantisch (niet per se mooi, maar wel vanuit innerlijke diepte) toezingen. Hiervoor worden bekende nummers als ‘Get happy’ van Judy Harland en ‘For once in my life’ van Stevie Wonder gebruikt. Het grootste deel van de film speels zich binnenskamers af, eerst als gevangenisdrama (een associatie met One flew over the cuckoo’s nest is onvermijdelijk), later als rechtbankfilm.

Harley vindt Joker een held, evenals de vele ‘aanhangers’ die zich, als ‘Joker’ uitgedost, voor de rechtbank verzamelen. De rol van de media is groot, Joker beheerst het nieuws. Als kijker zie je een maatschappij vol woede die alle kanten opvliegt, vol miskende zielen die misschien enkel van betekenis willen zijn. Uiterst eigentijds en urgent dus.

Joker: Folie à Deux is véél. Te veel voor wie alles wil begrijpen, boeiend voor wie er het zijne of hare uit weet te halen. Leuk: de film opent met een animatie waarin Joker aan zijn eigen schaduw probeert te ontsnappen.

Film: Joker: Folie à Deux (2024), Verenigde Staten – 138 min. Regie: Todd Phillips, met o.a. Joaquin Phoenix en Lady Gaga.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.