<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Recensie

De laatste dagen van de ‘goddelijke’ Maria Callas

Hettie van der Ven 27 februari 2025
image

Het is 16 september 1977. De grote operaster Maria Callas sterft. Het openingsbeeld van Maria laat haar luxueuze appartement in het centrum van Parijs zien, waar de 53-jarige diva onder een laken op de grond ligt. ‘La divina’ (de goddelijke), zoals Callas tijdens haar carrière werd genoemd, is niet meer.

De waarschijnlijk beste en in ieder geval beroemdste operazangeres van de twintigste eeuw leidde een dusdanig rijk en turbulent leven dat dat onmogelijk op een goede manier in een film van twee uur te vatten is. Dus concentreert de Chileense regisseur Pablo Larraín zich op de laatste week van haar leven.

Getormenteerde vrouw

De ooit zo glamoureuze diva met het fragiele lijfje en de krachtige stem wil nog wel, maar kan niet meer. Haar stem is op, ze is verslaafd aan medicijnen en heeft waanbeelden. Samen met haar butler, huishoudster en twee poedels probeert Maria haar hoogtijdagen te laten voortleven. Tevergeefs. De film toont Callas als eenzame, getormenteerde vrouw, na een te kort leven (en lijden) voor haar kunst: opera.

“Angelina Jolie die Callas zingt, daar kun je iets van vinden. Qua spel echter levert Jolie een absolute topprestatie”

Regisseur Larraín voltooit met Maria zijn biopic-trilogie over opmerkelijke, sterke vrouwen uit de twintigste eeuw. In 2016 maakte hij het sterke Jackie over Jackie Kennedy, gevolgd door Spencer over prinses Diana in 2021.

Al voor Larraín Maria ging schrijven, wist hij wie zijn Callas moest vertolken: Angelina Jolie. De actrice zei haar medewerking toe en nam gedurende zeven maanden intensief zangles. Natuurlijk is Jolie geen Callas.

De stemmen van beide dames worden vernuftig gemengd. In de scènes uit de hoogtijdagen is Callas grotendeels zelf te horen met een vleugje Jolie. Aan het einde van de carrière, wanneer de gouden stem niet meer zo wil, is die verhouding omgedraaid. Jolie die Callas zingt, daar kun je iets van vinden. Qua spel echter levert Jolie een absolute topprestatie. Alles klopt.

Einde in eenzaamheid

Een rijk leven met een tragisch einde in eenzaamheid. Maria zoomt enkel in op die laatste fase, waarin Callas eenzaam en verward is, maar bij tijden ook nog hooghartig door Parijs struint om gezien en aanbeden te worden. “Ik heb behoefte om bewonderd te worden”, zo kondigt ze die momenten uiterst helder aan.

Maria is vakkundig gemaakt en daarmee een cadeau voor iedere operaliefhebber en kunstminnaar.

Film: Maria (2024), Italië/Duitsland/Verenigde Staten, 124 min. Regie: Pablo Larraín, met o.a. Angelina Jolie en Pierfrancesco Favino.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.