<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Recensie

Deze nieuwe Netflix-film toont de filmische potentie van het kerstverhaal

Anton de Wit 13 december 2024
image
Scène uit 'Mary'.

Zeg ‘kerstfilm’ en de meeste mensen roepen spontaan Home Alone, A Christmas Carol of Die Hard. Opvallend is het wel: Kerstmis is in de meeste kerstfilms niet meer dan een knus decor waartegen alle romantische/komische/spannende verwikkelingen zich afspelen.

Te cliché?

Wat in de lijst van populaire kerstfilms gek genoeg ontbreekt, is een film over het eigenlijke kerstverhaal. Wordt het verhaal over de geboorte van Jezus in Bethlehem soms té bekend, té clichématig, té zoet gevonden? Je zou toch zeggen dat men daar in Hollywood niet snel vies van is.

En bovendien: als je de bijbelse en historische bronnen afstoft, toont zich toch echt een boeiend verhaal over de geboorte van een veelbelovend kind in erbarmelijke omstandigheden, in een diep verscheurd land dat gebukt gaat onder een vreemde bezetter.

Beperkt bronmateriaal

Streamingsdienst Netflix zag er die potentie wél van in en bracht deze maand een kerstfilm uit die echt over het kerstverhaal gaat. Mary vertelt het verhaal vanuit het oogpunt van de moeder van Jezus. Nu is het bronmateriaal beperkt, de Evangeliën behandelen het geboorteverhaal maar zeer summier en zeggen nog veel minder over wie Maria en Jozef eigenlijk precies zijn. Veel van wat we daarover menen te weten, is afkomstig uit buiten-Bijbelse bronnen, zoals het proto-evangelie van Jakobus.

https://www.kn.nl/cultuur/

De filmmakers putten ook uit dergelijke bronnen, permitteren zich natuurlijk wel allerlei vrijheden, maar blijven toch verrassend dicht bij het traditionele beeld van Maria en het geboorteverhaal van Jezus. De theologische lading – Maria’s onbevlekte ontvangenis, de maagdelijke geboorte – blijft zonder modern cynisme in tact, maar op de eerste plaats richt de film zich op de politieke lading: de onrust die heerst onder het bewind van koning Herodes I de Grote (ijzingwekkend goed gespeeld door Anthony Hopkins), de spanning tussen het Romeinse wereldse gezag en de joodse religie, en dan de ontregelende werking van geruchten over de naderende geboorte van de Messias…

Over-the-top

Is Mary in alle opzichten geslaagd? Zeker niet. De aartsengel Gabriël en zijn gevallen collega Lucifer duiken voortdurend op en twisten om Maria’s lot, wat nogal kitscherig en over-the-top geacteerd is. Sowieso laat het acteerwerk veel te wensen over, behalve dan dat van de al genoemde Anthony Hopkins en de Israëlische actrice Noa Cohen, die een fantastische Maria neerzet.

Jozef is helaas niet de bedaarde, verstandige man die we kennen, maar een wat dwaas opvliegerig knulletje dat zich een weg door de Romeinse soldaten heen vecht (toch nog een snufje Die Hard voor de liefhebber). En zo zitten er wel meer ongelukkige keuzes en gemiste kansen in – de toch cruciale rol van de drie wijzen bijvoorbeeld wordt halfslachtig afgeraffeld.

Wat de film wel laat zien

Een geliefde kerstklassieker zal Mary dus helaas niet worden. Maar de film laat wel zien dat dat mogelijk zou zijn, mits net iets beter verfilmd.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.