Een “kafkaëske nachtmerrie”, zo wordt de film Mr. K overal aangekondigd. De verwijzingen naar de beroemde Tsjechische auteur Franz Kafka zijn inderdaad onmiskenbaar.
Al is het maar omdat het hoofdpersonage in de bekendste werken van de schrijver, Het proces en Het slot ook ‘K’ heet. Maar ‘kafkaësk’, wat is dat eigenlijk? Iets met onbegrijpelijke, stuurloze chaos en een onaangename en verwarrende complexiteit die niet te beïnvloeden is.
Nou, dat sluit helemaal aan bij Mr. K van de Noors-Nederlandse regisseuse Tallulah Hazekamp Schwab. Ze debuteerde in 2014 met het vele malen realistischere Dorsvloer vol confetti, over een meisje dat opgroeit in een streng-gereformeerd Zeeuws boerengezin. Realistisch is Mr. K allerminst, onnavolgbaar en verwarrend des te meer.
De rondreizende, matig getalenteerde illusionist Mr. K checkt voor een nacht in bij een wonderlijk hotel. De receptioniste is onvriendelijk, haar mopshondje vooral vals en lelijk. De volgende ochtend wil Mr. K weer vertrekken, maar hij kan de uitgang niet vinden. Iedere gang lijkt dood te lopen en trappenhuizen die er gisteren nog waren, zijn onvindbaar.
Noodgedwongen maakt Mr. K kennis met de gasten van het hotel. Of bewoners eigenlijk, want ze zijn al tijden niet meer buiten geweest. Er zijn twee excentrieke zussen op leeftijd, kinderen die bagage stelen en een fanfare die met regelmaat uit een gat in de muur komt kruipen.
“Mr. K wordt door iedereen meer en meer als een verlosser gezien”
Mr. K wordt aan het werk gezet in een overbevolkte keuken waar een kok met een getatoeëerde slang in de nek de scepter zwaait en eieren het belangrijkste ingrediënt van alle gerechten vormen. De slaapzaal voor het personeel doet denken aan een Escher-schilderij, met eindeloze verbindingen, trappen en doorgangen.
Het hotel zelf lijkt steeds verder te krimpen en tegelijkertijd tot leven te komen. Darmen, wormen of levende organismen komen uit de muren en kruipen over de wanden. Mr. K wordt door iedereen meer en meer gezien als een verlosser en ook zo aangesproken, maar wie of wat er waarvan verlost moet worden, blijft totaal in het ongewisse.
“Ieder mens is een universum”, zo luiden de openingswoorden van Mr. K. “In zichzelf, oneindig en doelloos”, volgt daarop. Heel hoopvol en vrolijk allemaal. Of is het bizarre hotel een metafoor voor de huidige wereld?
Ik zou u graag een handvat geven om Mr. K te duiden of zelfs maar te doorstaan. Met excuus, maar ik heb geen idee. Ik moet me duidelijk nog wat meer verdiepen in zo’n ‘kafkaësk universum’.
Film: Mr. K (2024), Nederland|Noorwegen|België, 94 min. Regie: Tallulah Hazekamp Schwab, met o.a. Crispin Glover en Esmée van Kampen.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.