<

Buladó

Hettie van der Ven 15 april 2021

“Hij is altijd bij me. De wind. Hij streelt mijn gezicht en blaast mijn tranen uit mijn ogen.” De openingsbeelden van Buladó (‘Dat wat vliegt’) tonen imposante wolken. De stem van de elfjarige Kenza klinkt. Ze woont samen met haar vader Ouira en opa Weljo in de ruige binnenlanden van Curaçao. Er zijn geen toeristen en drukke stranden, maar enorme cactussen, vieze zwerfhonden en autowrakken.

Mythische cultuur

De moeder van Kenza is gestorven bij haar geboorte. Ze wordt beïnvloed door haar rationele vader die politieagent is en wil dat zijn dochter Nederlands praat en naar school gaat om aan haar toekomst te werken. Tegelijkertijd is daar Weljo, die aan het einde van zijn leven is en zich meer en meer terugtrekt in de mystieke cultuur van de Antillen en de tradities van zijn voorouders. Hij wil sterven op zijn eigen voorwaarden, in de geest van een slavenmythe van de Caquentio, de oorspronkelijke bewoners van het eiland, die vertelt dat ze na hun dood terugvliegen naar Afrika.

Drie generaties dus, onder één golfplaten dak op broeierig Curaçao. De stoere Kenza spijbelt, vecht, scheurt op haar crossfiets rond en vangt enorme leguanen om te verkopen. Tussendoor staart ze naar de passerende luchten, liggend op het graf van haar moeder. Ze mist haar. Wie moet ze nu vertellen dat ze ongesteld is geworden? Kenza wil niet enkel de soms botte ratio van haar vader volgen. “Je bent een echte witte Nederlander”, schreeuwt ze hem toe in het Papiaments. Het meisje wordt aangetrokken door haar opa. Maar is die niet langzaam gek aan het worden? Hij beweert zelfs dat haar moeder contact met haar zoekt. Het is duidelijk: ze moet haar eigen weg zien te vinden en daarbij behouden wat goed is.

Elkaars visie accepteren

Regisseur Eché Janga is een filmmaker die veel ongezegd laat. Buladó is een magisch-realistisch verhaal, tamelijk uniek binnen de Nederlandse filmcultuur. Janga: “De film gaat over het leren accepteren van elkaars visie, zonder die visie aan te nemen als jouw waarheid.”

Kenza vindt haar weg en weet en passant ook nog haar opa en vader dichter bij elkaar te brengen. Ze spreekt wijze woorden: “De dood is altijd aanwezig. Wie er niet van wegkijkt, leert ermee leven en voelt zich vrij. Net als de wind.” Buladó is een aangenaam dromerige film.

Film: Buladó (2020), Nederlandse Antillen/Nederland, 86 min. Regie: Sean Eché Janga, met o.a. Tiara Richards, Everon Jackson Hooi en Felix de Rooy. Deze film is te zien via Netflix.