<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Diego Maradona

Hettie van der Ven 23 augustus 2019
image

“In een stad waar zelfs de duivel nog bodyguards nodig had, werd Maradona groter dan God.” Het zijn de woorden waarmee de documentaire over de Argentijnse stervoetballer Diego Armando Maradona wordt geïntroduceerd.

Met de stad wordt het straatarme Napels in Zuid-Italië bedoeld, dat in de jaren tachtig van de vorige eeuw geregeerd werd door de Camorra, de plaatselijke maffia. De voetbalheld-in-wording kiest deze stad als zijn plek om te floreren, na zijn opkomst in Argentinië en tamelijk roemloze jaren bij Barcelona. De documentaire volgt vooral zijn gloriejaren van 1984 tot 1991 bij de Italiaanse club.

Halfgod

Daarin is uiteraard uitgebreid aandacht voor de twee landskampioenschappen waar hij nagenoeg persoonlijk voor zorgde, en het wereldkampioenschap met Argentinië in 1986, inclusief de beroemde hand-van-God-goal tegen Engeland.

Zijn status werd ongekend: Verlosser! Halfgod! Veel Napolitanen en Argentijnen hadden destijds naast een afbeelding van Jezus of Maria een foto van Maradona boven het bed hangen.

Afglijden

Natuurlijk laat Diego Maradona ook het minstens zo bekende afglijden van de voetballer zien: zijn banden met de maffia, zijn buitenechtelijke kind, zijn zware cocaïneverslaving en uiteindelijk zijn schorsing bij Napoli.

Napels en Italië kotsen de door hen ooit zo verheerlijkte godenzoon totaal uit. Als tegenwicht komt ook Diego’s moeder aan het woord, die stralend vertelt hoe ze haar oogappel na het behalen van de wereldtitel in bed legt en hem een beker melk brengt.

De tol van de roem

De Britse regisseur Asif Kapadia had met zijn gelauwerde documentaires over Ayrton Senna (2010) en Amy Winehouse (2015) al een grote staat van dienst opgebouwd voor hij zich op Maradona stortte om zijn drieluik over de tol van roem te voltooien.

Het is echter een heel ander project, onder andere omdat Maradona nog leeft, meewerkte en honderden uren nog onbekend archiefmateriaal beschikbaar stelde.

Gevoel van medelijden

Kapadia benadrukt vooral het onderscheid tussen ‘Diego’, het talent uit een liefdevol nest in de sloppenwijken van Buenos Aires dat op zijn vijftiende al verantwoordelijk was voor het levensonderhoud van het hele gezin, en ‘Maradona’, de beïnvloedbare machoman die te midden van de gekte om hem heen hard ten val kwam.

Natuurlijk, Maradona was een bewonderenswaardige voetballer. Toch rest na het zien van Diego Maradona vooral een gevoel van medelijden of zelfs afkeer. Van bewondering blijft uiteindelijk weinig over.

Documentaire: Diego Maradona (2019), Groot-Brittannië, 130 min. Regie: Asif Kapadia, met o.a. Diego Armando Maradona, zijn familie, zijn vriendin en vrienden en clubgenoten uit Napoli.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.