<

Love and Monsters

Hettie van der Ven 17 mei 2021

Apocalyptische films over het einde der tijden zijn populair en kunnen rekenen op hoge bezoekersaantallen. Er is een breed publiek voor gewelddadige, enge monsters en de superhelden die daar tussendoor laveren. Love and Monsters lijkt aanvankelijk ook zo’n film. De aarde is nagenoeg vergaan door astroïde Agatha 616. Tijdens de verdediging met raketten zijn er chemische stoffen vrijgekomen die alle insecten en amfibieën hebben gemuteerd tot huizenhoge moordmachines. Het grootste deel van de mensheid is dood. Een krantenkop zegt genoeg: ‘President vermoord door reuzenmot’. Wie nog leeft, verblijft in kleine kolonies onder de grond, in bunkers, afgesloten met een luik.

Aandoenlijk apocalyptisch

Bent u al afgehaakt? Ik kan het me voorstellen! Maar wat nou als ik zeg dat Love and Monsters een lieve en aandoenlijke apocalyptische film is? Het is er eentje over vriendschap en trouw, die verrassend genoeg ook iedereen zal aanspreken voor wie het einde der tijden nog wel even weg mag blijven.

Het uitgangspunt is niet nieuw: Joel woont als enige vrijgezel in een hechte woongemeenschap. Hij is niet bepaald een Tom Cruise, want hij verstijft bij ieder gevaar. Daarom mag hij nooit mee gaan vechten of jagen. Wel is hij verantwoordelijk voor de minestronesoep. Joel mist zijn jeugdvriendinnetje Aimee, weet via de radio contact met haar te leggen en ontdekt dat haar kolonie maar honderd kilometer verderop ligt. Hij is niet meer tegen te houden en gaat de levensgevaarlijke tocht aan. Een fraai – zeker ook in visueel opzicht – avontuur volgt. Zeker, er vliegen gore stukken slijmerig monster in het rond, maar extreem angstaanjagend wordt het nooit, waardoor de film ook voor kinderen vanaf een jaar of twaalf echt een aanrader is.

Leven met open vizier

Wat vooral beklijft, zijn de lessen die Joel leert van de vrienden die hij op zijn tocht maakt. Absoluut ontroerend is zijn intense contact met hond Boy. Ben trouw aan wat je lief is en treed het leven met open vizier tegemoet, ademt Love en Monsters in ieder scène. Joel zegt letterlijk: “Open dat luik en leef je leven”, en ook in onze aardse wereld zonder reuzekikkers en giga-krabben is dat waarschijnlijk een goed advies. Love and Monsters is eng en lief tegelijk: een bijzonder aangename combinatie. Aanrader!

Film: Love and Monsters (2020), Canada/Verenigde Staten, 109 min. Regie: Michael Matthews, met o.a. Dylan O’Brien en Jessica Henwick. Deze film is te zien via Netflix.