<

Made in Italy

Hettie van der Ven 17 mei 2021

Het fraaie landschap van Toscane met een overvloed aan cipressen en de haast voelbare broeierigheid van een lome zomer is al reden genoeg om Made in Italy tot je te nemen. Misschien ook wel de belangrijkste reden, want het regiedebuut van acteur James D’Arcy is verder niet bijzonder opmerkelijk te noemen. Alles draait om vader Robert en zoon Jack, die in Londen wonen. Robert is een kunstenaar met een slapende carrière, Jack een succesvol galeriemanager. Jack heeft geld nodig, want de galerie wordt verkocht en hij wil de nieuwe eigenaar worden.

Herinneren en vergeten

Vader en zoon delen het bezit van een idyllische maar totaal vervallen villa in de Toscaanse heuvels, een erfstuk van hun door een ongeluk omgekomen vrouw en moeder. Opknappen en verkopen, is het idee. Het duo – dat niet bepaald een innige verhouding heeft – reist af naar de plek waar veel herinneringen liggen, maar waar ze al tientallen jaren niet zijn geweest. Ze treffen een gribusbende aan. Het zijn de omgeving, een charmante restauranthoudster, een bijzondere makelaar, de hulpvaardige dorpsbewoners en uiteindelijk ook de veroordeling tot elkaar, die tot ontwikkelingen leiden die je als kijker van mijlenver ziet aankomen. “Jij kunt je haar niet herinneren en ik kan haar niet vergeten”, zo memoreert Robert tegen zoonlief. Hun toenadering tot elkaar is niet verassend, maar wel mooi.

Meest opmerkelijke feit van Made in Italy: topacteur Liam Neeson (actieheld, maar wellicht vooral bekend van zijn rol als Oskar Schindler in Schindlers’ List uit 1993) en tegenspeler Michaél Richardson zijn ‘in het echt’ ook vader en zoon. Zij verloren hun vrouw/moeder (en eveneens actrice) in 2009 bij een skiongeluk. Zoon Michaél nam als eerbetoon daarna haar achternaam aan. Soms is de achtergrond van een film interessanter dan de film zelf…

Aangenaam gedachteloos aanschouwen

Made in Italy gaat over familiebanden en over de mogelijkheden en onmogelijkheden van opnieuw beginnen. Eigenlijk is Made in Italy een soort filmische aflevering van tv-programma Ik vertrek, en ook daar dromen velen maar al te graag bij weg. Een kleine waarschuwing: de talrijke scènes die zich tot in de late uren op terrasjes afspelen en waarin de wijn rijkelijk vloeit, kunnen in deze coronatijden een sterk verlangen aanwakkeren. Een film om aangenaam gedachteloos te aanschouwen.

Film: Made in Italy (2020), Italië/Groot-Brittannië, 94 min. Regie: James D’Arcy, met o.a. Liam Neeson en Michaél Richardson. Deze film is tegen betaling te zien via picl.nl en pathe-thuis.nl