<

Penguin Bloom

Hettie van der Ven 28 maart 2021

Honden, katten en exotischere soorten: alle mogelijke dieren passeren in films de revue. Een heuse showstelende hoofdrol voor een doodgewone ekster kwam bij mijn weten echter nog niet eerder voor. Want let wel: Penguin – roepnaam ‘Peng’ – is een jonge en zwakke zwart-witte ekster (als een pinguïn dus). Het beest wordt het gekoesterde huisdier van de familie Bloom.

Die familie is allesbehalve zwak. De getrouwde Sam en Cameron wonen met hun drie jonge zonen in een droomhuis aan de Australische kust. Het gezinsleven bestaat uit surfen, skaten en picknicken op het strand, tot Sam tijdens een vakantie in Thailand een nare val maakt en haar rug breekt. Ze raakt vanaf haar middel verlamd: weg zorgeloos leven.

Krijsende ekster

De rest van het gezin probeert zo goed en kwaad als het gaat door te leven – de kinderen roepen om hun vader in plaats van hun moeder bij misselijkheid en boze dromen – maar Sam ligt met de gordijnen dicht in bed. “Eerst riepen ze mij altijd. Wie ben ik nog als ik niet eens meer een moeder kan zijn?”, huilt ze. Maar dan is daar Penguin de krijsende ekster, in huis gehaald door oudste zoon Noah. Wat volgt, is een parallel genezingsproces van een mens en een dier. Sam moet aanvankelijk niks van Peng hebben, maar is algauw bezig hem droog te föhnen nadat het beestje in een plas honing is gevallen. Zowel Sam als Penguin moet fysiek en mentaal revalideren om uiteindelijk weer uit te kunnen vliegen.

Boodschap van hoop

Een tikkeltje zoet? Zeker! Kabbelende emo-beelden? Ook! Maar er deugen ook veel zaken wel aan Penguin Bloom: de acteurs, de setting, ekster Peng (waaraan maar liefst tien echte eksters en de nodige computeranimaties te pas kwamen) en bovenal de boodschap van hoop. Penguin Bloom is gebaseerd op het boek dat fotograaf Cameron Bloom maakte over zijn vrouw en hun huisekster. Het is een waargebeurd verhaal, dat eindigt met de mededeling dat Sam ondanks haar verlamming nog twee keer wereldkampioen kajakken werd. Inspirerend dus, en van een Peng in topconditie die door de strakblauwe lucht zweeft, word je ook blij. Al met al een prima film om je met het hele gezin voor te installeren.

Film: Penguin Bloom (2020), Australië, 95 min. Regie: Glendyn Ivin, met o.a. Naomi Watts en Andrew Lincoln. Deze film is te zien via Netflix.