<

Quo vadis, Aida?

Hettie van der Ven 1 maart 2021

Wat hebben de films Parasite, Moonlight en Slumdog millionaire gemeen? Ze wonnen allemaal de Oscar voor beste film én de Audience Award tijdens het International Film Festival Rotterdam. Sowieso zijn alle films die de afgelopen decennia deze publieksprijs wonnen sterke, breed gewaarde en goedbezochte kwaliteitsfilms. Begin deze maand, tijdens de eerste online editie van het gerenommeerde festival, ging de prijs naar Quo vadis, Aida?, een film uit Bosnië en Herzegovina die een reconstructie laat zien van de genocide in Srebrenica in de zomer van 1995.

Communiceren en kalm houden

Hoewel bekende figuren als de Nederlandse commandant Karremans en de Bosnische generaal Mladić een prominente rol spelen in de film, is het verhaal van de Bosnische regisseuse Jasmila Žbanić de eerste fictiefilm over wat de grootste volkerenmoord in Europa na de Tweede Wereldoorlog bleek te zijn. Aida is het centrale, fictieve karakter. De vrouw is als tolk in dienst van de Verenigde Naties en is in die rol aanwezig bij vele onderhandelingen tussen de partijen. Ook speelt ze een rol in het communiceren met en kalm houden van de doodsbange Bosnische moslimburgers. Aida is als VN-werkneemster relatief veilig, maar de zorg om haar man en twee volwassen zonen is groot. We zien ze afgevoerd worden, als drie van de 8372 veelal mannelijke slachtoffers. Veel figuranten hebben de oorlog zelf meegemaakt. Af en toe moesten de opnames worden stilgelegd om tranen te drogen.

Žbanić sprak voor haar film uitgebreid met zowel Bosnische overlevenden als Dutchbat-veteranen. Quo vadis, Aida? is geen veroordeling. Karremans is totaal ontsteld (en pijnlijk onmachtig) wanneer de toegezegde luchtsteun niet komt omdat de VN-bobo’s ‘op vakantie’ zijn. De meeste Nederlandse soldaten zijn overduidelijk extreem jong en onervaren, in tegenstelling tot die aan Servische kant. Wel verwijt Žbanić de Dutchbatters gebrek aan empathie. Dit leverde op Twitter al veel verontwaardiging op.

Publiekswinnaar

Ook in 2021 heeft Rotterdam met Quo vadis, Aida? weer een ijzersterke publiekswinnaar. Of de film, die volgens de planning vanaf 29 april in de Nederlandse zalen te zien is, grote stromen publiek trekt, moet nog blijken. 1995 is nog niet lang geleden. Srebrenica voelt voor sommigen nog vers en lang niet alle wonden zijn geheeld. Niet in Bosnië en niet in Nederland. Quo vadis, Aida? is een dappere en zeer krachtige film. Om alle aspecten van de Srebrenica-horror inzichtelijk te maken, zijn er echter nog veel meer films nodig.

Film: Quo vadis, Aida? (2020), Bosnië en Herzegovina, 101 min. Regie: Jasmila Žbanić, met o.a. Jasna Đuričić, Raymond Thiry, Johan Heldenbergh