Slow cinema. Films waarin ogenschijnlijk niks gebeurt en waaruit je als kijker zelf betekenis moet halen. Uitdagend voor de liefhebber, vervelend voor wie van een verhaal vol actie houdt. The Damned is zo’n film.
Het is 1862. De Amerikaanse Burgeroorlog is twee jaar onderweg. In de ruige, ongerepte staat Montana in westelijk Amerika, ver weg van het front, is een groep vrijwillige soldaten eropuit gestuurd om dit nog niet in kaart gebrachte gebied te verkennen. Of de vijand aanwezig is, is niet duidelijk.
De dagen bestaan uit wachten. Uit wachten op het onbekende: een gevecht, andere troepen, op de uitdagingen die de natuur biedt. De niet bij naam genoemde scouts en een sergeant vullen hun dagen met het opbouwen en afbreken van hun kamp, een potje koken, kaarten, honkbal spelen, drinken, een beetje patrouilleren en eindeloos aan hun wapen prutsen.
Misschien is de verveling wel hun grootste vijand. Er is tijd, heel veel tijd om te mijmeren. Om alle gedachten de vrije loop te laten en met elkaar te delen. Er wordt gepraat over God, over de wereld en over de redenen om deel te nemen aan de missie. Uit liefde voor hun land? Voor het geld? Of toch uit geloofsovertuiging? Duidelijke antwoorden volgen niet.
“Is er enige hoop of zitten ze gevangen in een oorlog en landschap zonder toekomst?”
Wanneer de geweerschoten uiteindelijk klinken, leiden deze geenszins tot een grootse, visuele veldslag. De in Italië geboren maar al vele jaren in de Verenigde Staten werkzame regisseur Roberto Minervini kiest ervoor om alles ingetogen en onscherp te houden. De vijand komt nooit in beeld. Alles en iedereen is onzichtbaar en van God en de wereld verlaten.
Er wordt een kruis gemaakt van twee gevonden houtjes en God wordt hardop aangeroepen en bedankt. Voor het landschap, het universum, hun zonen, de bescherming. Is er een uitweg, of is de groep verdoemd? Is er enige hoop, of zitten ze gevangen in een oorlog en in een landschap zonder toekomst?
Uiteindelijk is het vooral stil in The Damned. Existentieel stil. Voor de een helend, voor de ander geestdodend, of je nu een jonge soldaat in niemandsland bent of een toeschouwer in een klein filmzaaltje.
Film: The Damned (2024), Italië/Verenigde Staten/België, 88 min. Regie: Roberto Minervini, met o.a. René W. Solomon, Jeremiah Knupp en Tim Carlson.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.