De Nederlandse en Vlaamse jezuïeten richten zich met de instagrampagina @xaver_jezuieten op ignatiaanse spiritualiteit voor jonge mensen. “Het is een genade te ontdekken dat er plekken als Instagram zijn waar we jongeren kunnen ontmoeten.”
Op de instagrampagina @xaver_jezuieten gaan twintigers en dertigers op zoek naar de betekenis van ignatiaanse spiritualiteit voor henzelf en hun generatiegenoten. Ignatiaanse spiritualiteit is de spiritualiteit van de jezuïeten, waarbij God zoeken en vinden in alle dingen een belangrijk thema is. Deze spiritualiteit is vernoemd naar Ignatius van Loyola, de stichter van de jezuïeten.
Het initiatief is ontstaan vanuit de wens van de jezuïeten van Nederland en Vlaanderen om een jongere doelgroep aan te spreken. Hun podcast Bidden onderweg richt zich op een brede doelgroep, maar de jezuïeten merkten dat de luisteraars daarvan merendeels veertigplussers waren.
“De jezuïeten wilden graag iets doen voor mensen tussen de achttien en veertig jaar”, vertelt Thomas Klein (34), die de instagrampagina namens de jezuïeten beheert. “Ze kwamen uit op Instagram en hebben daarom mij gecontacteerd.” De naam van de pagina verwijst naar de heilige Franciscus Xaverius, die als dertiger een van de eerste jezuïeten werd in 1534.
Klein en de jezuïeten besloten om millennials – mensen tussen de vijfentwintig en veertig – als primaire doelgroep te nemen voor het initiatief. “Die zijn vaak bezig met zich settelen, kinderen krijgen, ze hebben ouders die wat ouder worden: dat is een leeftijd waarop je meer begint na te denken over het leven”, legt Klein uit. “Jongere mensen zijn vaak minder met levensvragen bezig, die hebben het bijvoorbeeld druk met studeren.”
“Rust vinden in je hoofd is voor veel millennials moeilijk: de maatschappij om hen heen is jachtig. Keuzes voor de toekomst onderscheiden kan alleen als je stil bent in je hoofd.”
- Thomas Klein
Jezuïet en internetpastor Nikolaas Sintobin denkt dat Instagram een format biedt waarin jonge mensen zich thuis voelen, zo schrijft hij op de website van de jezuïeten. “We zien dat we via traditionele wegen, zoals kerkgang, de jongere generatie niet langer bereiken. Het is een genade te ontdekken dat er plekken als Instagram zijn waar we ze wel kunnen ontmoeten.”
@xaver_jezuieten rust op twee pijlers, legt Klein uit. “Op een digitale manier wensen we meer mensen samen te krijgen, in de hoop dat we die groep warm kunnen maken voor de Kerk.” Daarnaast is verdieping bieden belangrijk. “De ignatiaanse spiritualiteit is de kracht van de jezuïeten. We hopen punten aan te stippen waar millennials mee zitten, zowel persoonlijke dingen als wereldproblemen. Velen vinden het lastig om daarover na te denken. We willen laten zien dat je daarmee klein kunt beginnen, bij jezelf.”
Rust vinden, omgaan met prestatiedruk of de plek die het geloof in je leven kan innemen zijn voorbeelden van onderwerpen die leven bij de doelgroep. Dat zijn ook de dingen waarop de jezuïeten op Instagram willen aansluiten, schrijft Sintobin. “Kort en krachtig en toch naar de diepte gaan”, beschrijft hij de manier waarop dat moet gebeuren. “Smaak geven, een verlangen wekken naar meer.”
Momenteel verschijnt er iedere dag een nieuwe aflevering van de podcast Februari-stilte op het account. Daarin worden luisteraars elke keer in vijftien minuten begeleid in het vinden van stilte. “Elke dag wordt je geholpen om meer stilte te vinden”, legt Klein uit. “Rust vinden in je hoofd is voor veel millennials moeilijk: de maatschappij om hen heen is jachtig. Keuzes voor de toekomst onderscheiden kan alleen als je stil bent in je hoofd.”
Een vooraf opgezet plan voor @xaver_jezuieten is er niet: het initiatief wordt op experimentele basis tot stand gebracht. “Voor de vastenperiode willen we bijvoorbeeld iets met het thema compassie doen; we hopen dat dat aanslaat”, aldus Klein. “Momenteel zijn we nog aan het puzzelen: wat is interessant?”
“De eerste reacties zijn positief”, laat Sintobin weten, “maar het is voor ons ook leren. Om jongeren te bereiken moeten we experimenteren en pionieren. Gaandeweg ontwikkelen we know-how.”