<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Jong

Jongerengroep steunt parochie met eigen bier: ‘Teruggeven nu de kerk het moeilijk heeft’

Luuk van den Einden 17 oktober 2020
image
De jongeren van Sanctus Virgilius met hun eigen bier. (Foto: Facebook/Virgilius Bier)

Jongerengroep Sanctus Virgilius schenkt duizend euro om de geldzorgen van de parochie in De Noord te verlichten. Dat geld verdient de groep met zelf gebrouwen bier.

Zoals bijna alle kerken heeft ook de Heilig Hart Van Jezuskerk in De Noord, een plaatsje vlakbij Heerhugowaard, financieel zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. Daarom doneert de plaatselijke jongerengroep Sanctus Virgilius duizend euro om de parochie te steunen.

Steungift

Volgens Gijs Veenstra, secretaris van de groep, was het voor de jongeren vanzelfsprekend om iets te doen: “De kerk doet veel voor Sanctus Virgilius, zoals een locatie bieden. Wij vonden het daarom netjes om iets terug te geven nu de kerk het moeilijk heeft.”

Sanctus Virgilius verwerft het toegezegde geld door de verkoop van het eigenhandig gebrouwen Virgiliusbier. “We hebben besloten om duizend euro van de opbrengst van Virgilius Tripel, onze nieuwste lading, te schenken”, zegt Veenstra. De Tripel was eigenlijk voor de feestdagen bedoeld, maar door de opkomst van het coronavirus besloten de jongeren voor een gemeenschappelijk doel te brouwen.

https://www.kn.nl/abonnementen/

De parochie is “super dankbaar”, aldus Veenstra. “De kerk vindt het sowieso bijzonder dat er hier nog zo veel jongeren actief zijn in de kerk en dat koesteren ze heel erg. Dat er dan juist vanuit die jongeren een steungift komt, werd heel goed ontvangen.”

Jongerengroep

De jongeren van Sanctus Virgilius brouwen al sinds 2018 hun eigen bier om hun activiteiten te bekostigen en maatschappelijke initiatieven te steunen. “Het bier is niet onze kern, dat is de jongerengroep”, vertelt Veenstra. Sanctus Virgilius is in 2017 voortgekomen uit de vormselbegeleiding in De Noord.

“Tegenwoordig wordt je snel als zwak bestempeld wanneer je je kwetsbaar opstelt. Maar wij merkten dat we veel kracht haalden uit het delen van onze gevoelens.”
- Gijs Veenstra

Reünie

In het dorp zijn de vormselavonden een belangrijk sociaal gebeuren waar zelfs niet-gelovige kinderen aan mee mogen doen, weliswaar zonder het vormsel daadwerkelijk te ontvangen. “Als je een jaar of dertien bent, ga je naar de middelbare school en raakt je oude groep verspreid over verschillende scholen”, zegt Veenstra. “De vormselavonden zijn dan een reünie waar je je oude vrienden van de basisschool ziet.”

Ook voor de vormselbegeleiders, die achttien tot twintig zijn, fungeren de vormselavonden als reünie, vertelt Veenstra. “Zij staan ook op een drempel in hun leven omdat ze uitgevlogen zijn en in verschillende steden studeren. Op de avonden zien ook zij hun vrienden van vroeger terug.”

Tijd voor diepgang

Ieder jaar bereiken nieuwe jongeren de leeftijd waarop ze vormselbegeleider kunnen worden en moeten de ouderen dus plaatsmaken. Veenstra’s generatie hechtte echter zo veel waarde aan de diepgang op de vormselavonden dat het idee van een jongerengroep ontstond.

“We vonden het fijn om een avond in de maand tijd te maken voor diepgang”, zegt hij. “Zeker omdat je tegenwoordig snel als zwak bestempeld wordt wanneer je je kwetsbaar opstelt. Maar wij merkten juist dat we veel kracht haalden uit het delen van onze gevoelens.” Sanctus Virgilius werd een feit; momenteel telt de groep negentien leden tussen de achttien en achtentwintig jaar.

Thema-avonden

De kernactiviteit van Sanctus Virgilius zijn de thema-avonden, die om een verdiepend onderwerp draaien en met Virgiliusbier worden afgesloten. Zo sprak in september Lou Snoek, overlevende van de Volendamse cafébrand in 2001, over overlevingskracht. Andere thema’s die aan bod komen zijn prestatiedruk en social-mediagebruik.

Om de sprekers voor de thema-avonden te kunnen betalen en om sociale initiatieven te kunnen steunen, besloten de jongeren een eigen inkomstenbron op te zetten. “In het begin wilden de sprekers nog wel uit goede wil komen, maar we merkten dat goede sprekers niet gratis komen”, legt Veenstra uit. “We hadden ook de ambitie om andere projecten op te zetten. Daarom wilden we een budget waar we mooie dingen mee kunnen doen.”

https://www.kn.nl/abonnementen/

Tienduizend flessen

Volgens Veenstra zijn er verschillende redenen waarom de keuze op bier als inkomstenbron viel. “We houden allemaal wel van een biertje, het brengt mensen bij elkaar. Door alle abdij- en trappistenbieren kwamen we er ook achter dat bier een kerkelijk karakter kan hebben.”

Inmiddels hebben de jongeren van Sanctus Virgilius ruim achtduizend liter gebrouwen en schat Veenstra dat ze sinds 2018 zo’n tienduizend flessen verkocht hebben. Virgiliusbier is alleen in flessen van driekwart liter verkrijgbaar – met een reden. “Het zit in grote flessen zodat je het nooit alleen drinkt”, vertelt Veenstra. “Het credo van ons bier is dan ook: bier om te delen.”

Kijk ook eens op de website van Sanctus Virgilius.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.