<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Achtergrond

Dankzij internationale webshop houden Belgische trappistinnen het hoofd (maar net) boven water

Selinde van Dijk-Kroesbergen 23 mei 2022
image
De zusters trappistinnen uit Brecht brengen hun verzorgingsproducten nu ook internationaal aan de man. Foto: trappistinnen van Brecht

De trappistinnen in het Vlaamse Brecht gingen begin dit jaar internationaal: ze openden een webshop in het Frans, Duits en Engels. Het aantal bestellingen van hun lijn verzorgingsproducten nam sindsdien behoorlijk toe. Toch kunnen de zusters nog maar net in hun eigen levensonderhoud voorzien.

Hoeveel producten er de laatste maanden de deur uit zijn gegaan, weet zuster Katharina, abdis van de trappistinnengemeenschap Onze-Lieve-Vrouw van Nazareth, niet precies. “Ik schat dat we er zo’n duizend per maand verkopen”, vertelt ze als we haar bellen.

Nieuwkomers

Daar waar de bestellingen aanvankelijk voor 99 procent uit Vlaanderen en Nederland kwamen, komen ze nu ook uit Duitsland, Spanje, Frankrijk en Wallonië. De grootste nieuwkomer is Denemarken. Onder andere het Esrum Kloster, een oud Deens cisterciënzerklooster uit 1151, is klant van de zusters geworden.

Bestellingen komen niet alleen van particulieren. Ook steeds meer zakelijke klanten weten de webshop te vinden: eigenaars van Bed and Breakfasts, kapsalons en schoonheidsinstituten.

https://www.kn.nl/abonnementen/

De ommezwaai in het vermarkten van hun abdijproducten kwam eind 2019. De zusters voerden drie maanden voor het uitbreken van de coronapandemie een gehele restyling van hun producten door. Ze introduceerden vier productlijnen, waaronder een waarin het trappistenbier van de abdij van Westmalle is verwerkt. De winkel kreeg een make-over, er kwam een nieuw logo en ze lanceerden een Nederlandstalige webshop.

De timing kon niet beter, blijkt achteraf. “We vroegen ons aanvankelijk af of we wel moesten meedoen aan de trend om alles vanuit de zetel te doen. Aan de andere kant willen we ook niet buiten de maatschappij staan”, vertelt zuster Katharina.

Het bleek hun redding: corona brak uit, de abdijwinkel moest dicht en de zusters konden geen gasten meer ontvangen

Financieel gat

De zusters moeten volgens de Regel van de heilige Benedictus in hun eigen onderhoud voorzien. En dat valt ook nu, na de pandemie en ondanks het grote succes van de webshop, nog altijd niet mee. “Ons gebouw is oud en groot, dus de energiekosten zijn enorm”, legt zuster Katharina uit.

image
Het klooster van de trappistinnen in het Belgische Brecht. Foto: Trappistinnen uit Brecht

Daarbij zijn er steeds minder zusters die vanwege hun leeftijd actief kunnen bijdragen bij de werkzaamheden op het klooster. De jongste zuster is veertig jaar, de oudste van de 21 trappistinnen tikt bijna de honderd aan.

De pensioenen van de oudere zusters en de inkomsten uit de gastenverblijven zijn hard nodig om het financiële gat op te vullen, zegt de abdis. “We leven sober, maar dat vinden we niet erg. Op deze manier leven we in solidariteit met de wereld.”

‘Ons eerste werk is gebed en Kerk’

Spijt dat ze aan dit avontuur begonnen zijn, hebben de zusters dan ook niet. “Voor onze inkomsten is de webshop noodzakelijk.” Toch moeten ze waakzaam blijven dat niet te veel tijd opgaat aan het inpakken en versturen van shampoo, handzeep of textiel, zegt zuster Katharina beschouwend. “We zijn een contemplatieve gemeenschap. Ons eerste werk is gebed en Kerk.”

https://www.us12.list-manage.com/subscribe/post?u=d22144bf286104d517b638301&id=b3f10e4ed1

Ze vertelt dat de zusters vlak voor Moederdag al hun andere taken hadden laten vallen om de pakketjes op tijd te versturen. Ze werkten zelfs op zondag, iets “wat we normaal nooit doen”. “Het was heel mooi om zo met z’n allen bezig te zijn. Maar dat moet je niet meer dan één of twee keer per jaar doen. Anders doet het afbreuk op de essentie van ons leven, het gebed.”

Persoonlijke touch

Omdat er geen fysieke ontmoeting is met de klanten die via de webshop bestellen, sturen de zusters altijd een kaartje met een handgeschreven groet mee. “Soms sturen we ook langere berichten mee met de bestelling. Want we hechten aan een persoonlijke touch.” En zo blijven de trappistinnen toch trouw aan hun ambachtelijke traditie in de internationale wereld van e-commerce.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.