

Een zuster van Moeder Teresa die vast zat in een Indiase gevangenis, is op borgtocht vrijgelaten, meldt AsiaNews.
Zuster Concilia Baxla (62) uit Ranchi, in het noord-oosten van India, zat 15 maanden vast, na gearresteerd te zijn wegens beschuldigingen van handel in minderjarigen vanuit het weeshuis, waarvan zij het hoofd was.
Mgr. Theodore Mascarenhas, hulpbisschop van Ranchi schreef in een verklaring op 27 september: “Moge God diegenen zegenen die aan de kant van de zusters van Moeder Teresa stonden met gebeden en bemoediging in deze maanden.”
Mascarenhas schreef verder: “Met grote vreugde deel ik jullie mee dat zuster Concilia, lid van de Missionaries of Charity (de zusters van Moeder Teresa) op borgtocht is vrijgelaten door het Hooggerechtshof van Jharkhand.”
De vrijlating van de religieuze maakt een eind aan een zaak die de congregatie en de christenen in India schokte. In juli 2018 werd een weeshuis van de zusters van Moeder Teresa in Ranchi beschuldigd van zogenaamde handel in minderjarigen door twee medewerkers. Zuster Concilia werd, als hoofd van het weeshuis, ook gevangen genomen, hoewel de politie haar niet formeel ergens van beschuldigde.
De zaak leidde tot hardhandig optreden tegen alle christelijke organisaties. De werken van de Missionaries of Charity werden door de overheidsinstanties nauwkeurig onderzocht. Een ander onderzoek betrof alle christelijke organisaties in Jharkhand. De bisschoppen noemden dit geplande discriminatie.
Mgr. Mascarenhas dankt “God voor zijn goedheid naar ons. We waarderen en zijn dankbaar voor de advocaten en allen die gevochten hebben voor deze zaak afgelopen 15 maanden.”
“We zijn trots”, zegt hij tenslotte, “op de moed, het geduld en de gebedskracht waarmee de zusters van Moeder Teresa dit proces onder ogen hebben gezien. Moge God de mensen zegenen die de zusters hebben bijgestaan met gebed en bemoediging.”
Er zijn geen artikelen gevonden