Kinderen lesgeven in onderwijsunits van tachtig klasgenootjes is “kinderverwaarlozing”. Dat stelt hoogleraar Pedagogiek Anna Bosman van de Nijmeegse Radboud Universiteit deze week in Katholiek Nieuwsblad. “Scholen krijgen veel te veel vrijheid in onderwijsvernieuwing.”
Steeds meer basisscholen vervangen hun traditionele klassen door ‘unitonderwijs’, een manier van lesgeven die nog niet wetenschappelijk onderzocht is. Hier zitten leerlingen uit verschillende groepen in een unit met zeventig tot negentig klasgenootjes.
Er is nog geen groot onderzoek gedaan naar deze manier van schoolvernieuwing. Wel is er een experiment in het basisonderwijs geweest, SlimFit, waarin reguliere klassen werden vervangen door units van zeventig tot negentig leerlingen. Na een jaar unitonderwijs bleken de Cito-scores van de kinderen verslechterd. Toch waren hun docenten positief over het vernieuwde unitonderwijs. Zij vonden het schoolklimaat verbeterd en zagen dat de leerlingen zelfstandiger waren geworden.
Hoogleraar Pedagogiek Anna Bosman vraagt zich af waarom nieuwe medicijnen eindeloos moeten worden getest voordat die op de markt mogen komen, terwijl iedere docent zomaar een nieuw, ongetoetst onderwijssysteem mag bedenken en uitvoeren. “Ik pleit ervoor dat door de overheid gefinancierde scholen hun onderwijsvernieuwing eerst moeten laten onderzoeken voordat ze die uitvoeren.”
> Lees het hele verhaal over unitonderwijs via KNdigitaal.