<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Interview

Hoe katholiek is het paasvuur? Cultuurtheoloog Frank Bosman over vlammen en volksrituelen

Emma Koevoets 15 april 2025
image
Paasvuur in Ligtenberg (2022). In Twente en delen van de Achterhoek is het paasvuur, of 'poasboake', een diepgewortelde traditie. Foto (bijgesneden): Guppey2000 – Wikimedia Commons

Door de aanhoudende droogte zijn in meerdere gemeenten de traditionele paasvuren afgeblazen. Reden voor KN om eens te vragen: hoe katholiek is die vurige traditie eigenlijk? Cultuurtheoloog Frank Bosman geeft tekst en uitleg. 

Heeft het paasvuur eigenlijk een katholieke oorsprong? 

“De oorsprong van paasvuren is in nevelen gehuld. Wellicht gaat de traditie van het ontsteken van vuren in het voorjaar terug op voorchristelijke, heidense tradities, maar zeker weten doen we dat niet.

Als die voorchristelijke vuren al hebben bestaan, dan zijn ze later gekerstend en verbonden aan het kerkelijk hoogfeest van Pasen. De symboliek leent zich daar ook goed voor: het ontstoken vuur staat voor het licht van Christus dat verrijst in de paasnacht.” 

In de paaswake wordt ook een nieuw vuur ontstoken. Heeft dat iets met die buitenvuren te maken?  

“In de liturgie staat het vuur van de paaskaars voor het licht van Christus, dat schijnt voor alle volkeren en de duisternis van zonden verdrijft. Dat wordt ook gezongen in de paasjubelzang. Vanuit die symboliek is er zeker een inhoudelijke verbinding met de grotere paasvuren.” 

Paasvuren worden vaak georganiseerd door lokale gemeenschappen. Heeft het paasvuur nog een religieuze functie vandaag de dag? 

“Het ontsteken van ‘traditionele’ paasvuren is inderdaad lokaal van aard: het is de lokale gemeenschap die deze traditie in leven houdt. Daarmee versterkt het de identiteit van de lokale gemeenschap. De concrete religieuze connotatie van deze paasvuren is lastiger.

image
Kinderen verzamelen hout voor een paasvuur in de Achterhoek op deze foto uit 1957. Foto: Nationaal Archief

Enerzijds zal niet iedereen die een paasvuur ontsteekt of ernaar kijkt zich identificeren als een christen of het paasvuur associëren met het licht van Christus. Anderzijds hebben dit soort rituelen, ook als ze op (grotere) afstand staan van de geïnstitutionaliseerde Kerk, in zichzelf ook religieuze dimensie – zoals elk ritueel dat heeft.” 

Door droogte en milieuzorgen staan paasvuren onder druk. Is er een alternatief?  

“Er zijn zorgen: het is slecht voor het milieu, het veroorzaakt overlast voor mens en dier, en het gevaar dat de brand oncontroleerbaar is, is zeker niet ondenkbeeldig. Een vergelijkbare discussie bestaat rond de nieuwjaarsvuren in Scheveningen.

https://www.kn.nl/webwinkel/

Een alternatief zou een lichtshow kunnen zijn, maar dat vraagt specifieke expertise, flinke financiële middelen – omdat het duurder is dan een traditioneel vuur  – en de bereidheid van de lokale gemeenschap om zich te laten aanspreken.” 

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.