<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Interview

‘Hopen is een werkwoord’ en dat wil de Kerk laten zien

Selinde van Dijk-Kroesbergen 1 mei 2025
image
Foto: Alexander Caminada – CAB

‘Pelgrims van Hoop’ is het thema van dit Heilig Jaar. Dat spreekt gelovigen aan, maar zegt niet-gelovigen weinig. De Nederlandse Kerk probeert dit thema daarom met de campagne Beweging van Hoop bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Campagneleider Matheu Bemelmans vertelt erover.

Hoe is het idee ontstaan voor deze campagne?

“Het thema van dit jaar is ‘Pelgrims van Hoop’. Dat is een mooi thema dat niet alleen gelovigen aanspreekt. Toch heeft het Heilig Jaar een hoog kerkelijk gehalte. Zo verleent de paus bijvoorbeeld bij gelegenheid van het Heilig Jaar een bijzondere aflaat. Dat is belangrijk voor katholieken, maar zegt niet-katholieken weinig. Om de thematiek van hoop bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, bedacht de Heilig Jaar-werkgroep deze campagne.”

Voor wie is deze campagne specifiek bedoeld, en wat is het doel?

“Voor iedereen die over de boodschap van hoop vertelt of die hoop zoekt. Dus voor gelovigen en mensen die niets met de Kerk hebben. Hoop is voor iedereen belangrijk. Overal in de samenleving is er behoefte aan. Momenteel speelt er van alles waar mensen onzeker van worden. Vanuit de media bereiken ons vooral verhalen over oorlog, vluchtelingen of woningnood. Er is een hoop ellende. Maar er is ook hoop.”

https://www.kn.nl/kn-kennismaken/

“Het doel is om een positieve beweging op gang te brengen. Hopen is een werkwoord: het is een beweging waarbij mensen zelf in actie komen. Het is zeker niet de bedoeling om te wachten totdat alles nieuw wordt. Mensen kunnen elke dag opnieuw bijdragen aan hoop. Iedereen kan verhalen van hoop delen of hoop naar plekken brengen waar weinig hoop is. Kijk maar naar voedselbanken, initiatieven voor vluchtelingen of natuurprojecten. Maar het is meer dan alleen goed zijn voor elkaar. Het religieuze element hoort er zeker bij.”

“Er is in onze samenleving veel aandacht voor negatieve dingen. Wij proberen te helpen door op positieve kanten te wijzen”
- Campagneleider Matheu Bemelmans

Is dit dan eigenlijk niet hetzelfde als de werken van barmhartigheid onder de aandacht brengen?

“Die horen er zeker bij. Maar het gaat ook om de hoop dat God beloofd heeft dat Hij voor ons zorgt en dat we uiteindelijk bij Hem uitkomen. Dit is precies wat de boodschap van Pasen is. Hier op aarde is er allerlei lijden, maar er is na Goede Vrijdag ook Paaszondag. Dat is waar we vanuit gaan. In deze campagne leggen we dat er alleen niet duimendik bovenop.”

Deze hoop is toch het fundament van het katholieke geloof? Waarom moet dat verteld worden?

“Soms zakt dat weg of wordt het niet herkend. Daarom is het goed om het weer eens onder de aandacht te brengen. Ergens heeft het ook een missionair karakter, al is zieltjes winnen hier niet op zijn plaats. Hopelijk zullen er mensen zijn die zeggen: ‘Wat ik doe is eigenlijk niet anders als wat de Kerk doet.’ Misschien gaan mensen zich daardoor in het Evangelie verdiepen.”

https://www.kn.nl/donaties/

Bij het Paasverhaal hoort ook lijden. Mag dat er niet zijn?

“We moeten proberen niet in lijden te blijven hangen, maar ermee om te gaan en het positieve einddoel te zien. Er is in onze samenleving veel aandacht voor negatieve dingen. Wij proberen te helpen door op positieve kanten te wijzen en het lijden te helpen dragen.”

De campagne loopt gedurende het Heilig Jaar. Wanneer is het geslaagd?

“De beweging moet zich nog ontwikkelen. We hopen dat mensen het zelf gaan oppakken. Dat ze zelf hun verhalen van hoop gaan delen via hun eigen kanalen en netwerken, online of fysiek. Veel individuen samen vormen een massa. Het zou mooi zijn als het een bekend begrip wordt en als mensen het jammer vinden wanneer de beweging zou stoppen.”

Zie ook bewegingvanhoop.nl.

Hoop is overal te vinden, zien deze partners van de Beweging van Hoop

Carlien Geelkerken, directeur van het VKMO:

“Hoop is het fundament onder mijn werk. Mijn taak is zaaien, maar zonder de hoop en het vertrouwen dat het zaad vrucht zal dragen, zou mijn werk zinloos zijn. Het is de christelijke hoop die mij drijft – het vertrouwen dat God groei geeft, zelfs als ik het niet meteen zie. De verhalen die ik tegenkom zijn als lichtpuntjes. Ze bemoedigen, geven perspectief en inspireren anderen om niet passief toe te kijken, maar zelf ook dragers van hoop te zijn. Juist in deze tijd is het delen van zulke verhalen belangrijker dan ooit.”

Erica op ’t Hoog, communicatiemedewerker van de KNR:

“Bijna dagelijks lees ik hoopvolle verhalen van religieuzen die in het verleden en ook nu op verschillende manieren proberen te werken aan een betere wereld. Werken aan verbinding, met aandacht voor mensen. Ze doen dat door gebed, door actief te zijn op allerlei plaatsen waar mensen in de knel zitten en door het ondersteunen van anderen in hun werk. Die verhalen geven mij hoop en vertrouwen.”

Carolien Hoogenboom, coördinator Alpha Katholiek:

“Voor mij zijn de verhalen van Alpha-deelnemers voorbeelden van verhalen van hoop. Ieder heeft z’n eigen verhaal waarin God komt opdagen en een positieve verandering brengt. Voor de een is dat het ontdekken van gemeenschap, voor een ander is dat het ervaren van genezing, het verdwijnen van angst, agressie of onzekerheid en weer een ander leert God kennen, rust ervaren of een diepe vreugde ontdekken.”

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.