fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Nieuws

Kenia: bedrijf sleept overheid voor rechter in zaak tetanusvaccins

KN Redactie 20 juni 2016
image
Foto: Flickr.com - CCBY Zaldylmg

Een Keniaans laboratorium heeft een rechtszaak aangespannen tegen de overheid. Die heeft volgens het bedrijf geweigerd te betalen voor tests waaruit zou zijn gebleken dat vaccinaties van het ministerie van Volksgezondheid vervuild waren.

Volgens The Daily Nation eist Agriq Quest Ltd. omgerekend ongeveer 120.000 dollar van de overheid. De regering weigerde volgens het bedrijf te betalen voor tests die haar claim dat de vaccins veilig waren, niet steunden.

In opspraak geraakt

De vaccins, toegediend in een campagne van overheid, de wereldgezondheidsorganisatie WHO en UNICEF, raakten in opspraak nadat de Keniaanse bisschoppen in 2014 aan de bel trokken. Volgens hen bevatte het tetanusvaccin het zwangerschapshormoon HCG, waardoor het een anticonceptieve of zelfs steriliserende werking zou hebben.

In een aantal flesjes werd dit hormoon inderdaad aangetroffen. In ten minste het merendeel daarvan was de hoeveelheid echter te klein om met zekerheid een besmetting met het hormoon te kunnen vaststellen, stelden de overheid, WHO en UNICEF. Een onderzoeker van een van de betrokken laboratoria zei volgens The Daily Nation dat de Kerk de resultaten verkeerd had geïnterpreteerd.

Gezamenlijke commissie Kerk en overheid

Daarop werd een gezamenlijke commissie ingesteld van de Keniaanse Kerk en het ministerie. De commissie meldde begin 2015 dat het vaccin toch veilig was.

De commissie had 59 flesjes laten onderzoeken, zei medevoorzitter prof. Fred Were van de universiteit van Nairobi.

"Drie van de geteste flesjes werden in het veld verzameld tijdens de campagne en ingediend als open exemplaren, die eerder waren getest in andere laboratoria", aldus Were.

Verder onderzocht

De drie bevatten het hormoon en zouden verder onderzocht worden.

De overige 56 bleken het hormoon niet te bevatten, "inclusief die waarvan de verpakkingsnummers overeenkwamen met de drie flesjes die positief testten", zei Were volgens The Standard Newspaper. (CC/KN)