fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Lokaal

Online noviciaat Brabantse trappisten bekroond

Selinde van Dijk-Kroesbergen 26 mei 2021
image
De abdij Onze-Lieve-Vrouw van Koningshoeven in Berkel-Enschot Foto: flickr.com - CCBY Willo Eurlings

De trappisten van abdij Koningshoeven hebben een prijs gewonnen voor hun multimediale platform eNovice, waarmee ze aspirant-monniken proberen te werven. Kandidaat-monniken weten dankzij het platform waar ze aan beginnen voordat ze over de drempel van het klooster stappen, oordeelde de jury.

Werf& is gespecialiseerd in arbeidscommunicatie en reikt sinds 2016 een prijs uit. Dit jaar kregen de trappisten uit Berkel-Enschot de prijs voor ‘beste case arbeidsmarktcommunicatie 2021’. Met de prijs voor hun wervingsproject scharen de monniken zich in een rijtje met grote commerciële bedrijven als Jumbo Supermarkten, Alliander en DPG Distributie.

Juryvoorzitter Marion de Vries zei: “Er is ontzettend goed nagedacht over wat je nodig hebt om als sollicitant de juiste beslissing te kunnen nemen.” Daarom is het trappisten-initiatief volgens haar “heel inspirerend” voor kleinere organisaties met minder grote budgetten.

Pioniers

De trappisten uit Berkel-Enschot zijn de eersten ter wereld die met een ‘digitaal noviciaat’ van start gingen. Ook al is het concept van het noviciaat wel eeuwenoud, de trappisten laten met deze vorm van online werving zien dat ze midden in de wereld staan en eigentijdse middelen niet schuwen, zo lijkt de onderliggende boodschap van hun inzending bij de Werf&-Awards te zijn.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Abt Bernardus Peeters van Koningshoeven zei: “Wij zien onszelf soms als een pionier om nieuwe wegen te verkennen die bij anderen binnen de kerkelijke wereld nog wat koudwatervrees oproepen. Wanneer we vanuit de Kerk effectief willen communiceren, zullen we rekening moeten houden met de inzichten en ervaringen rond de manier waarop mensen van deze tijd met communicatie omgaan. Natuurlijk hebben wij een eigen verhaal. Maar wanneer je niet nadenkt over de manier waarop je dat vertelt, bereik je niemand.”

Verwachtingsmanagement

Met het multimediaal platform eNovice proberen de monniken potentiële kloosterlingen een helder beeld van het monastieke leven te geven. Het is een soort ‘verwachtingsmanagement’ dat lijkt te werken. Waar Peeters voorheen nog vele gesprekken moest voeren om mensen uit te leggen wat het kloosterleven inhield, merkt hij nu dat de belangstellenden er al veel meer kennis van hebben.

Ook vrouwen meldden zich

Er hebben zich honderden mensen aangemeld als ‘digitale novice’. Met zes kandidaten die serieuze interesse hebben, worden binnenkort gesprekken gevoerd. Naast mannen meldde zich onverwacht ook een aantal vrouwen. De abt heeft hen verwezen naar enkele vrouwelijke kloostergemeenschappen.

https://www.kn.nl/donaties/