<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Misbruik

Rupniks kunstcentrum mengt zich in mozaïekdebat en spreekt zich uit tegen ‘cancelcultuur’

KN Redactie 2 augustus 2024
image
Een vrouw bidt in het heiligdom van de heilige Johannes Paulus II in Washington. Mozaïeken van Marko Rupnik zijn er met papieren stroken afgedekt. Foto: OSV News - Mihoko Owada

De artistieke gemeenschap die is opgericht door de van misbruik beschuldigde ex-jexuïet Marko Rupnik, heeft zich in een verklaring uitgesproken over de vraag of zijn kunstwerken verwijderd zouden moeten worden uit openbare ruimtes.

Maria Campatelli, directrice van het Centro Aletti, het kunstcentrum van de van misbruik beschuldigde priester Marko Rupnik, vindt het oproepen tot verwijdering van diens mozaïeken een aanval op de kunst en getuigen van een “verlangen naar vernietiging”, meldt OSV News.

‘Cancelcultuur’

Hoewel het kunstcentrum tot dusver gezwegen heeft over de controverses rond Rupnik, “voelen we ons verplicht om onze grote bezorgdheid uit te spreken over de verspreiding van de zogenaamde ‘cancelcultuur’ en van deze ‘criminalisering’ van kunst”, aldus Campatelli.

Marko Rupnik (69) wordt beschuldigd van het seksueel, psychisch en spiritueel misbruiken van zeker twintig vrouwen, waaronder religieuzen. In 2023 werd hij uit de orde van de jezuïeten gezet omdat hij zich niets aantrok van de sancties die de orde hem had opgelegd. Sinds augustus vorig jaar werkt hij in het bisdom Koper in zijn geboorteland Slovenië.

Tonen, bedekken of verwijderen?

Kunstwerken van Rupnik zijn overal ter wereld te vinden, onder meer in Lourdes. Locaties die zijn kunst bezitten, zitten daar nu mee in hun maag: moeten de mozaïeken van de beschuldigde priester zichtbaar blijven, afgedekt worden of zelfs volledig verwijderd?

Slachtoffers roepen op tot die laatste twee opties. Twee locaties in de Verenigde Staten, waaronder het heiligdom van de heilige Johannes Paulus II in Washington, hebben al besloten om het werk van Rupnik te bedekken.

Het Vaticaan doet momenteel onderzoek naar het vermeende misbruik. Rupnik is dan ook nog niet veroordeeld. In haar verklaring benadrukt Campatelli dat het centrum de uitkomst van de procedure afwacht en dat Rupnik de beschuldigingen heeft ontkend.

Meer lijden

De directrice vraagt ook aandacht voor het feit dat Rupnik niet de enige kunstenaar van het artistieke centrum is. Hoewel zijn kunst een prominente plaats in het portfolio van het Centro Aletti inneemt, dragen de mozaïeken “niet de handtekening van één persoon. Uiteindelijk is deze kunst het resultaat van het gebed en de creativiteit van tientallen kunstenaars en theologen”.

https://www.kn.nl/nieuwsbrief/

Ze vindt ook dat “het verwijderen van een kunstwerk nooit gezien mag worden als een straf of een genezing”. Campatelli stelt dat dat juist meer lijden schept. “Niet alleen voor de makers, maar ook voor heel veel gelovigen die door deze kunstwerken het Woord van God hebben kunnen overdenken, vaak op een moeilijk moment in hun leven.”

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.