fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Opmerkelijk

Ein prosit met de paters: Vlaamse karmelieten lanceren eerste ‘kloostergin’

Peter Doorakkers 11 november 2021
image
De karmelieten ontwikkelden hun gin in samenwerking met destilleerderij Sterkstokers.

Het is voor zover bekend een absolute wereldprimeur: de paters karmelieten in het Vlaamse Gent lanceerden woensdag een heuse 'kloostergin', gebaseerd op het recept van een veertiende-eeuws kruidenelixer, het zogeheten Eau de Carme.

Dit recept voor ‘karmelietenwater’ vormt daarnaast ook de basis van de alcoholvrije gin en een hedendaags kruidenelixer, schrijven de karmelieten in een persbericht. Mogelijk is het recept zelfs nog ouder; er zijn verhalen dat de allereerste karmelieten het meenamen toen zij in de dertiende eeuw vanuit het huidige Israël naar Europa kwamen.

Leven van eigen werk

Kloosters voorzien van oudsher in hun eigen onderhoud door producten te maken en verkopen. In veel gevallen gaat het daarbij om speciaalbieren, met de trappistenbieren als bekendste voorbeeld.

“Zo bereiken we nieuwe groepen om ons verhaal te vertalen. De beste manier om kennis te maken, blijft toch een spontane ontmoeting bij een goed glas”
- Pater Paul De Bois

Omdat de markt voor kloosterbieren verzadigd is, zochten en vonden de karmelieten in hun eigen archieven dit alternatief. De keuze viel op gin “omdat dat de enige sterke drank is waarvan de populariteit wereldwijd alleen maar toeneemt” en het productieproces ervan lijkt op dat van het ‘karmelwater’.

Verhaal vertellen

Commercieel gewin is voor de paters overigens niet de primaire reden om in de drankenwereld te stappen, zegt provinciaal overste Paul De Bois. Hij vindt het “geweldig om op deze manier in de voetstappen te treden van de eerste karmelieten in Europa”.

https://www.us12.list-manage.com/subscribe/post?u=d22144bf286104d517b638301&id=b3f10e4ed1

“Natuurlijk zou het ook mooi zijn om hiermee wat extra inkomsten te genereren. Maar het belangrijkste voor ons is dat we hiermee op een ander manier nieuwe doelgroepen kunnen bereiken om ons verhaal te vertellen. De beste manier om met iemand kennis te maken, blijft toch een spontane ontmoeting bij een goed glas.”

De drie hedendaagse varianten op het Eau de Carme werden ontwikkeld in samenwerking met destilleerderij Sterkstokers. Ze worden verkocht in speciaalzaken en via een webshop van de karmelieten.