fbpx
<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Nieuws

Paus moedigt jezuïeten aan ‘redding zielen te helpen’; roept op tot moedige evangelisatie

KN Redactie 26 oktober 2016
image
Paus Franciscus begroet de gelovigen op het Sint-Pietersplein bij het zondagse angelusgebed. (Foto: AP)

De jezuïeten moeten “vrij en gehoorzaam” zijn, “naar de periferieën gaande waar anderen niet komen, onder Jezus’ blik en kijkend naar de horizon die de altijd grotere glorie van God is”.

Dat zei paus Franciscus maandag tegen de deelnemers aan het algemeen kapittel van de jezuïeten, dat in Rome bijeen is en onlangs de Venezolaanse pater Arturo Marcelino Sosa Abascal tot nieuwe algemeen overste koos.

'Door de goddelijke genade'

De paus – zelf jezuïet – bracht ruim drie uur door in het generalaat van de orde, vlakbij het Sint-Pietersplein.

Het doel van de jezuïetenorde, zei hij, is niet enkel bezig zijn “met het redden en de perfectionering van de zielen van haar leden door de goddelijke genade”, maar ook om met diezelfde genade “de redding en perfectionering van de zielen van onze naasten intensief te helpen”.

Sint-Paulus als model missionaire Kerk

Een dag eerder, op Wereldmissiedag, stelde de paus Sint-Paulus voor als model voor de missionaire Kerk.

Bij het angelusgebed op het Sint-Pietersplein zei hij dat Paulus’ ervaringen “ons er aan de ene kant aan herinneren dat we pastorale en missionaire activiteiten moeten aangaan alsof het resultaat van onze inspanningen afhangt” terwijl we tegelijk beseffen dat “het ware succes van onze missie een gave van genade is”.

'Tijd van missie en tijd van moed'

“Vandaag is een tijd van missie en een tijd van moed”, voegde Franciscus toe.

“Van ons wordt de moed tot vechten vereist, niet noodzakelijkerwijs tot winnen; tot verkondigen maar niet noodzakelijkerwijs tot bekeren. Van ons wordt de moed vereist ons niet aan de wereld te conformeren, zonder echter polemisch of agressief te worden. Van ons wordt de moed vereist open te zijn voor allen, nooit de absolute en unieke natuur te verminderen van Christus, de enige redder van allen.”

'De moed van de tollenaar in het evangelie'

“Van ons wordt de moed vereist ongeloof te weerstaan zonder arrogantie. Van ons wordt ook vereist de moed te hebben van de tollenaar in het evangelie vandaag, hij die met nederigheid zelfs zijn ogen niet naar de hemel durfde op te slaan, maar zich in plaats daarvan op de borst sloeg terwijl hij zei: ‘God, wees barmhartig voor mij, een zondaar.’” (KN/CC/KNA/CH)