<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Nieuws

Vastenactiefilms slepen verschillende prijzen binnen

KN Redactie 17 oktober 2018
image
Een fragment uit de film 'Emeldah'. (Foto: Vastenactie)

De katholieke organisatie Vastenactie is dit jaar meermaals in de prijzen gevallen met twee videoproducties die zijn ingezet voor de fondsenwervende campagne van 2018. Zowel Beatrice als Emeldah sleepten verschillende internationale prijzen binnen.

Beatrice gaat over een met Hiv-geïnfecteerde vrouw die zich ontwikkeld tot een krachtige leider in haar gemeenschap in Noord-Zambia. Emeldah vertelt het verhaal over een 11-jarig meisje dat ook in Zambia woont, wiens leven een grote verandering ten goede ondergaat dankzij een hulpprogramma voor hiv-patiënten en hun families.

Meerdere prijzen

In mei wonnen de twee video’s de Award of Excellence en de Award of Distinction bij de Amerikaanse Communicator Awards. Begin deze maand viel Beatrice opnieuw in de prijzen voor de W3 Awards, een prestigieuze internationale prijs. In de categorie ‘Best in Show Online Video Non-profit 2018’ won Beatrice de eerste prijs.

Vorige week werd bekend dat zowel Beatrice als Emeldah nogmaals in de prijzen vielen. Grote winnaar was Emeldah met twee GlobalTrend Video Awards, een wereldwijde jaarlijkse competitie voor film- en videoproducties. Beatrice ontving een bronzen Lovie-award, ook wel de ‘Oscar’ van het Europese web genoemd. Doel van dit award is om is het herkennen en waarderen van het allerbeste wat de Europese internetgemeenschap maakt.

Bevestigd

Vastenactie-directeur Peter van Hoof is trots dat de video’s in de prijzen vielen: “Dat deze video’s prachtig zijn, daarvan waren wij natuurlijk allang van overtuigd. Sommige kan ik nog steeds nauwelijks bekijken zonder brok in mijn keel te krijgen. Het is fantastisch dat een deskundige jury ons daarin bevestigt.”

Projecten

Stichting Bisschoppelijke Vastenactie (BVA) is de hulporganisatie van de Nederlandse katholieke gemeenschap. De donaties die in Nederland worden geworven, worden ingezet voor kleinschalige, sociaal economische projecten in het buitenland. De belangrijkste campagnes van de Stichting zijn de Vastenactie in de periode voor Pasen en de Adventsactie in de periode voor Kerstmis.

Vastenactie steunt in Zambia drie jaar lang een project dat hiv-geïnfecteerde mensen of bijvoorbeeld grootouders die voor hun wees geworden kleinkinderen zorgen, helpt met medicijnen en lotgenotengroepen, maar ze ook helpt economisch zelfstandig te worden. Dit gebeurt door mensen ambachten te leren en op weg te helpen met materialen of een klein startkapitaal.

In totaal maakte Vastenactie dit jaar zes korte videoproducties die zijn ingezet voor de fondsenwervende campagne voor 2018. De producties zijn in opdracht gemaakt door het Amerikaanse Blue Chalk Media, een bekroond productie- en mediastrategiebedrijf dat non-fictie visuele verhalen maakt.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.