Paus Franciscus vertelde bestuurders en medewerkers van het Dicasterie voor Communicatie dat het Vaticaan en de katholieke Kerk hun expertise hard nodig hebben om het Evangelie te delen. Maar hij vroeg hen ook om creatieve manieren te vinden om dit te doen met minder financiële middelen.
“Ik droom van een communicatie die van hart tot hart is, die ons laat raken door wat menselijk is, die ons laat verwonden door de drama’s die zoveel van onze broeders en zusters meemaken”, zo zei de paus op 31 oktober aan het einde van de plenaire vergadering van het dicasterie.
Naast een opsomming van verschillende “dromen” over hoe het enorme communicatieapparaat van het Vaticaan mensen zou kunnen informeren, de waarheid in de schijnwerpers zou kunnen zetten en geloofsverhalen zou kunnen delen, voegde paus Franciscus nog enkele spontane opmerkingen toe over de financiële kant van het verhaal.
“We moeten nog steeds een beetje meer discipline hebben met betrekking tot geld”, zei hij. “Jullie moeten een manier vinden om meer te sparen en andere fondsen te vinden, want de Heilige Stoel kan jullie niet blijven helpen zoals nu. Ik weet dat het slecht nieuws is, maar het is ook goed nieuws omdat het creativiteit in jullie allemaal inspireert.”
Sinds 2022 heeft het Vaticaan geen precieze cijfers meer gepubliceerd over het communicatie-apparaat. Maar op dat moment kostte het Dicasterie voor Communicatie en zijn verschillende mediakanalen – de meertalige website Vatican News, Radio Vaticana in het Italiaans, de krant L’Osservatore Romano in verschillende talen, plus een persbureau, boekuitgeverij en een videoproductiecentrum – per jaar ongeveer 40 miljoen euro. De uitgaven zijn goed voor een kwart van het Vaticaanse budget.
Terwijl hij hen aanspoorde om te bezuinigen en nieuwe inkomstenbronnen te vinden, bedankte de paus Vatican News voor het verhogen van het aantal talen waarin het inhoud aanbiedt op zijn website naar meer dan 50; de laatste toevoegingen waren Lingala, Mongools en Kannada.
“Ik droom van een communicatie die erin slaagt mensen en culturen met elkaar te verbinden”, zei de paus. “Ik droom van een communicatie die in staat is om verhalen en getuigenissen uit elke hoek van de wereld te vertellen, ze te verspreiden en ze aan iedereen aan te bieden”, wat de meertalige website volgens hem mogelijk maakt.
Communicatoren, vooral katholieke, moeten niet proberen om hun eigen ideeën te verspreiden, zei de paus, “maar om de werkelijkheid te vertellen met eerlijkheid en passie”, om “verder te gaan dan slogans” en mensen te helpen om de noden van de armen, migranten en oorlogsslachtoffers te zien, te horen en erop te reageren.
De Kerk en de wereld hebben communicatie nodig die “inclusie, dialoog en de zoektocht naar vrede” bevordert, zei hij. “Hoe dringend is het om ruimte te geven aan vredestichters! Wordt niet moe hun getuigenissen te vertellen in elk deel van de wereld.”
Hij vroeg de Vaticaanse communicatiekanalen om hem te helpen “het hart van Jezus bekend te maken aan de wereld”, verwijzend naar zijn recente encycliek over de devotie tot het Heilig Hart van Jezus.
“Help me met een communicatie die een instrument is voor gemeenschap”, vroeg paus Franciscus.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.