<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Analyse

‘Teken uit de hemel’: Jongeren in West-Europa kiezen voor doopsel

Anton de Wit 17 april 2025
image
Het doopvont in de heropende Notre Dame-kathedraal van Parijs. Foto: OSV News - Christian Hartmann, Reuters

In Frankrijk kiezen deze Pasen 17.800 mensen voor het doopsel – vooral jongeren. Ook in Engeland, België en Nederland tekent zich een stille heropleving af onder Generatie Z. Wat is er aan de hand?

De Franse bisschoppen lijken er zelf een beetje beduusd van: een recordaantal van 17.800 mensen meldden zich dit jaar voor het doopsel tijdens de paasnacht. Tieners en jongvolwassenen vormen daarin een ruime meerderheid; liefst twee derde van alle nieuwe dopelingen zit in de leeftijdscategorie tussen de 11 en 25 jaar.

image

Daarnaast signaleert de Franse bisschoppenconferentie ook een forse toename van het aantal (jong)volwassen vormelingen, veelal mensen die als klein kind al wel gedoopt zijn maar sindsdien niet veel meer met het geloof gedaan hebben – tot nu dus.

‘Hij is degene die harten raakt’

Hoe komt dat? Aartsbisschop Olivier de Germay van Lyon kan er op de site van de Franse bisschoppen niet veel meer van maken dan dat het een “teken uit de hemel” is; “Hij is degene die ons tot Zich trekt, harten raakt en Zichzelf openbaart”.

Maar inmiddels is er ook al wel iets meer te zeggen over de aardse motiveringen van deze nieuwe dopelingen. De katholieke mediaplatforms Famille Chrétienne en Aleteia hielden een enquête onder dopelingen, waaruit bovenal de enorme invloed van sociale media bleek.

Influencers

Liefst 78% van de ondervraagden gaf aan dat sociale media een belangrijke rol speelden bij het ontdekken en verdiepen van hun geloof, 84% volgt ook gericht katholieke influencers.

https://www.kn.nl/product/katholiek-nieuwsblad-editie-16-17-2025-digitaal/

Een zekere eenzaamheid spreekt er ook uit het onderzoek; maar liefst de helft van de respondenten stelt het geloof geheel op eigen houtje ontdekt te hebben, zonder tussenkomst van familie of vrienden. Persoonlijke research op internet is voor een grote groep de primaire bron van geloofsverdieping.

Trend in heel West-Europa

De toename van met name jonge dopelingen past in een trend die in heel West-Europa gesignaleerd wordt. Ook de Belgische Kerk meldde deze week een opvallende toename in het aantal nieuwe katholieken.

In Nederland zijn nog geen officiële cijfers van volwassen dopelingen en vormelingen in alle bisdommen, maar het binnenkort te verschijnen rapport God in Nederland signaleert – zij het voorzichtig – ook een positieve kentering in religieuze belangstelling bij ‘Generatie Z’ (geboren tussen 2001 en 2007).

‘Quiet revival’

Wel opvallend: dat rapport (waarover we later uitgebreider zullen berichten in KN) stelt ook dat die herwaardering van jongvolwassenen zich in Nederland vooralsnog niet vertaalt in meer kerkgang.

Anders is dat bijvoorbeeld in Engeland, waar een onderzoek van The Bible Society spreekt van een ‘quiet revival’. Jongvolwassenen zijn daar de laatste jaren zelfs uitgegroeid tot de grootste groep actieve kerkgangers na de 65-plussers.

image

Katholieke groei

Het Engelse rapport gaat niet alleen over de katholieke Kerk, maar signaleert wel een toenemende belangstelling voor het katholicisme, en in mindere mate ook evangelische kerkgenootschappen.

De ‘mainstream’ anglicaanse Kerk verliest de laatste jaren juist flink aan populariteit. Ook deze trend is het sterkst zichtbaar onder jongere generaties, bij wie de katholieke Kerk inmiddels zelfs ruimschoots de grootste godsdienst is.

image

Hoe komt dat?

Aan een verklaring voor deze verschuiving waagt het Engelse rapport zich niet, maar die laat zich raden: anglicanisme is in Engeland als gezegd de ‘mainstream’, de officiële godsdienst van de brave maatschappelijke middenmoot.

https://www.kn.nl/nieuwsbrief/

Katholiek worden geldt daar nog meer als daad van verzet, als countercultural. Onmiskenbaar zit er kortom iets van een nieuw conservatief reveil in deze wending; een factor die overigens ook in God in Nederland benoemd wordt.

Grote uitdaging

In Frankrijk zal dat niet anders zijn, al houden ook de Franse bisschoppen zich verre van zulke verklaringen. Wel spreekt aartsbisschop De Germay een waar woord wanneer hij opmerkt dat de Kerk met al deze nieuwkomers voor de grote uitdaging van een heus integratieproces staat.

De “oude gedoopten”, zo merkt De Germay op, “worden uitgedaagd en vernieuwd door het getuigenis van nieuwkomers”, terwijl die nieuwkomers op hun beurt “geleidelijk worden geïntroduceerd in de verschillende dimensies van het christelijk leven” – lees: opgenomen in een voller katholiek gemeenschapsleven dan wat de online influencers kunnen bieden. “Op deze manier wordt iedereen verrijkt.”

https://www.kn.nl/van-de-redactie/arnulfus-paasactie-2025-bouw-mee-aan-de-digitale-toekomst-van-kn/

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.