Het is vrijdag 4 oktober precies 36 jaar geleden dat het eerste nummer van Katholiek Nieuwsblad verscheen. De missie was van meet af aan helder, en is in al die jaren in de kern niet veranderd: betrouwbaar nieuws brengen uit Kerk en samenleving, vanuit een duidelijk katholiek perspectief.
Dat betekent dat wij – mét de universele Kerk – bepaalde dingen voor goed en mooi en waar houden, niet enkel voor onszelf, maar voor iedereen, altijd, overal. Die missie-opvatting loopt als een losse rode draad door ons jubileumnummer van deze week.
Journalistiek met een missie: is daar nog ruimte voor vandaag? De vraag ernaar lijkt beperkt. Zoals onze voorpagina van deze week al impliceert: misschien bereiken we de ongeïnteresseerde jonge westerling wel even moeilijk als de inheemse bevolking in de meest afgelegen Amazone-streken.
Dan zijn er nog principiële bezwaren. Voor wie hecht aan termen als ‘objectiviteit’ en ‘neutraliteit’, is missionaire journalistiek bij voorbaat verdacht; die zou de waarheid aanpassen aan het eigen wereldbeeld, ideologie vóór de feiten plaatsen.
De vraag is of dat klopt. Onlangs hoorde ik journaliste Rinke Verkerk overtuigend het tegendeel betogen: dat juist de christelijke media vandaag de dag de feitelijkheid hooghouden, waar seculiere collega’s de waarheid voegen naar hun eigen overtuigingen. Als voorbeeld noemde zij de discussie over ‘gender’, waarbij het wetenschappelijke gegeven dat er twee geslachten bestaan, glashard wordt ontkend om maar geen individuele gevoelens te kwetsen.
“Zo zie ik een interessante ontknoping ontstaan”, aldus Verkerk. “De journalistiek die het geloof van christelijke journalisten eerst afdeed als gevoel, en God opzij schoof voor feiten, schuift nu zelf feiten opzij voor geloof en maakt van gevoel een God.”
Verkerk deed haar uitspraken op de jubileumviering van de protestants-christelijke collega’s van het Nederlands Dagblad in Amersfoort. Zij slagen er al 75 jaar (dus bijna een bijbelse woestijntocht langer dan wij) in om missionaire journalistiek op niveau te bedrijven.
Ik kwam bemoedigd terug van de bijeenkomst, gesterkt in mijn overtuiging dat er ruimte is voor christelijke media – ja, zelfs voor diversiteit en eigenheid binnen dat missionaire medialandschap, dus ook voor een katholiek medium als het onze. Ik onderschrijf van harte wat mijn ND-collega Sjirk Kuijper zei: we zijn geen concurrenten van elkaar, “onze grote concurrent is het niet-lezen, de desinteresse”.
Ja, wij zijn en blijven klein en kwetsbaar bij KN. Wij kunnen niets zonder uw bereidheid, beste lezer, om deze missie mede te dragen. Want met een uitgesproken missie is het zeker vandaag de dag vaak moeilijk om mensen te bereiken. Maar zonder missie bereiken we niks.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.