Nu het schooljaar weer begint, start er in Almere een nieuwe basisschool met vijf à zes kinderen die volgens de idealen van Forum voor Democratie-roerganger Thierry Baudet worden opgevoed tot voorbeeldige homines universales. De bedoeling is dat er vijf van zulke ‘Renaissancescholen’ verrijzen in Nederland, en dan geen peperdure privéschool zoals nu, maar ‘gewone’ scholen met overheidssteun.
Progressief Nederland staat op z’n achterste benen, Baudet en de zijnen stoken de linkse verontwaardiging als gewoonlijk gretig op door te spreken van ‘wokevrije scholen’.
“Links is erg vóór vrijheid, totdat mensen er gebruik van beginnen te maken”Tweet dit!
Als we de website van de stichting achter deze scholen mogen geloven, zal de soep echter niet zo heet gegeten worden. De pedagogische visie die er gepresenteerd wordt is een mengeling van lauwe borrelpraat, open deuren, slordig uitgewerkte vak- en andere wartaal en, vooruit, ook best een paar dingen die hout snijden. De critici maken er een soort halve Hitlerjugend van, terwijl de school zelf heel braafjes spreekt over het cultiveren van burgerschap, het bevorderen van begrip en tolerantie en het tegengaan van discriminatie.
Voor alle duidelijkheid, ik zou er niet over peinzen om mijn kinderen erheen te sturen, maar dat doet er ook niet toe. Waar het me om gaat, is die paniekerige progressieve reflex om direct over verbieden en afschaffen te gaan praten. Links is erg vóór vrijheid, totdat mensen er gebruik van beginnen te maken.
Zodra de nieuwsberichten over de Renaissancescholen naar buiten kwamen, haalden de commentatoren het aloude stokpaardje van stal: ‘Schaf Artikel 23 af!’ Want het grondwetsartikel dat de vrijheid van religieus of ideologisch geïnspireerd onderwijs garandeert, is in hun beleving de bron van alle ellende.
Terwijl Artikel 23 de overheid welbeschouwd een uitstekend middel in handen geeft om enerzijds een zo groot mogelijke onderwijsvrijheid te garanderen, en anderzijds toch paal en perk te stellen aan ideologische uitwassen.
Natuurlijk, het grondwetsartikel werd geschreven in een tijd dat de confessionele en ideologische scheidslijnen in ons land nog wat helderder lagen. Met de diversiteit groeit ook de versplintering; inmiddels telt Nederland 17 miljoen privézuiltjes met elk een eigen school, voetbalclub, radiozender en politieke partij.
Maar dat is een breder probleem dat je niet verhelpt door een in de grondwet verankerde vrijheid af te schaffen. Scholen behoren tot de eerste plekken waar mensen leren hoe zich te verhouden tot andere mensen, tot andere meningen, tot de eigen en andermans waarden, de eigen en andermans cultuur. Dat vergt juist een gewaarborgde vrijheid van onderwijs, en niet die paniekreactie wanneer er een keer ergens in een klaslokaal een opvatting wordt verkondigd die niet strookt met de jouwe.
Dat betekent juist dat de onderwijsvrijheid werkt, niet dat ze gefaald heeft.
Gratis kennismaken met KN?Dit commentaar is afkomstig uit Katholiek Nieuwsblad nr. 34. Vrijblijvend kennismaken met KN? Vraag hier 3 gratis proefnummers aan! |
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.