<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Opinie

De muzieksector werkt gebrek aan waardering zelf in de hand

Roy Harmanus 1 september 2021
image
Muzikanten die optreden voor 50 euro, een biertje en een hapje eten, werken de inflatie van de muziekwereld zelf in de hand, stelt Roy Harmanus. Foto: Glenn van de Wiel - unsplash.com

Onder het motto #UnmuteUs komt de muziekwereld in opstand tegen onderwaardering. Maar wat doen de muziekindustrie en muzikanten zelf om serieus genomen te worden?

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, het verzoek van prins Bernhard dat de band Chef’Special maar gratis moet spelen tijdens het Formule 1-weekend in Zandvoort. Compleet respectloos natuurlijk.

Exposure

Maar zo werkt dat helaas al jaren in de muziekwereld. Bij talkshows zoals De Wereld Draait Door moesten artiesten ook gratis spelen. Je krijgt immers ‘exposure’, zeggen ze dan. Oh ja, en een frietje voor het diner kan er ook wel af. Bijzonder dat niemand het daarover heeft.

“Muzikanten laten zich misbruiken door te spelen voor 50 euro, een biertje en een hapje eten”

19.000 euro omzet per jaar, dat is wat ZZP’ers in de creatieve sector gemiddeld verdienen. Iemand betaalt hiervoor de prijs. Wie dan? De kunstenaars zelf natuurlijk. Hoe dan? Door voor weinig of niets te werken.

Andere kant

“Het zegt iets over hoe er naar muzikanten wordt gekeken”, klaagt Joshua Nolet van Chef’Special. Hij heeft helemaal gelijk. Maar nu even de andere kant, want daar hoor ik niemand over.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Want wat doen de muziekindustrie, muzikanten en muziekdocenten zelf om serieus genomen te worden? Ik noem een paar voorbeelden:

‘Beter iets dan niets’

1. Muzikanten laten zich misbruiken door te spelen voor 50 euro, een biertje en een hapje eten. “Beter iets dan niets”, is de redenatie. Hoe serieus neem je jezelf dan?

“Muzikanten moeten spelen voor een ‘onkostenvergoeding’ - verwacht niet dat ze je nog bellen als je nee zegt”

2. Klassieke muzikanten op het hoogste niveau doen gratis lunchconcerten. Nee, niet alleen in de lokale bejaardentehuizen. Ik heb het over het Amsterdamse Concertgebouw, Nationale Opera & Ballet, Tivoli Vredenburg Utrecht enzovoort. Want de zalen denken allemaal: “Voor de musici is het een gelegenheid om zich op een prachtig podium voor een volle zaal te presenteren en concertervaring op te doen.” Wie dat zegt? Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw, in dagblad Trouw.

‘Voor jou genoeg anderen’

3. Impressariaten van conservatoria laten hun studenten en zelfs hun afgestudeerde muzikanten spelen voor een ‘onkostenvergoeding’ van 100 tot 125 euro. Niet per uur, maar voor het hele optreden. Verwacht ook niet dat ze je nog bellen als je nee zegt. Voor jou genoeg anderen, toch?

https://www.us12.list-manage.com/subscribe/post?u=d22144bf286104d517b638301&id=b3f10e4ed1

4. Conservatoria én muziekscholen betalen ZZP-docenten tussen de 20 en 30 euro per uur. Daar heb je dan 5 tot 6 jaar in het hoger onderwijs voor gestudeerd. Om nog maar te zwijgen over de jaren die je al als tiener hebt moeten opgeven om überhaupt het toelatingsniveau te halen. En dit zijn dus de instituten zelf die de Nederlandse muzikanten opleiden en daarna voorzien van onderwijswerk.

Protesteren? Ho maar!

5. ZZP-muziekdocenten geven privélessen voor 25 euro per uur. En als ze een beetje lef hebben: 40 euro. En vergeet niet de online muziekdocenten met cursussen voor een paar tientjes! Hoe serieus neem je jezelf dan als professional? En dan negeer ik maar even die ‘docenten’ zonder opleiding die de plek innemen van geschoolde musici die jarenlang offers hebben gebracht.

“Het is goed dat men eindelijk een beetje protesteert, maar het moet van twee kanten komen”

6. Ik ken collega’s die tijdens de coronacrisis een jaar lang hun bedrijf kapot hebben laten maken door ‘vrijwillig’ niet te werken. Niet lesgeven, geen repetities enzovoort. En protesteren ho maar, want ‘dat is voor wappies’, toch? Nu, anderhalf jaar later, nemen ze eindelijk zelf eens de moeite met welgeteld één protest, #UnmuteUs. En dan verbaasd zijn dat niemand gehoor geeft?

Zalig de onwetenden?

7. En dan negeer ik maar even de pianodocenten die hun pianoleerlingen op keyboardjes laten spelen, in plaats van hen aan te moedigen om naar een degelijke pianohandel te gaan en een fatsoenlijk instrument te kopen. Zalig de onwetenden? In ieder geval hebben zo ook de pianoverkopers en pianostemmers steeds minder werk.

Begrijp me niet verkeerd. Het is goed dat men eindelijk een beetje protesteert. Ik ben daar voor. Maar het moet van twee kanten komen. Dus misschien kan de muzieksector ook de hand in eigen boezem steken?

Roy Harmanus is theoloog en pianodocent. Hij heeft als gastdocent aan diverse conservatoriumafdelingen gewerkt.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.