<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Assasin’s Creed

Hettie van der Ven 12 januari 2017
image

Het is niet mijn wereld, en wellicht ook niet die van u, maar in populaire computergames zijn complete fictieve universums gecreëerd.

In een historische of juist sciencefictionachtige setting worden werelden geschapen en herschapen, waarbij het met feitelijkheden niet zo nauw wordt genomen.

Stemmig sausje geweld

Alles voor het digitale vermaak van de jongere generatie, uiteraard voorzien van een stemmig sausje geweld.

Zo’n computergame – wereldwijd succesvol – is Assassin’s Creed. Let wel, dit is geen spel voor in een verloren uurtje. Na de verschijning van het eerste spel in 2007 zijn er inmiddels nog twintig delen uitgebracht. Om ze allemaal uit te spelen moet iemand zich vermoedelijk maanden opsluiten in een donker kamertje met veel zakken chips.

Sleutel tot de vrije wil

Gebaseerd op deze games van Assassin’s Creed is nu de gelijknamige speelfilm verschenen. Hierin staat de strijd centraal tussen de Assassijnen en de Tempeliers, die zich afspeelt in vijftiende-eeuws Spanje.

Alles draait hierin om ‘de Appel’, een object dat de sleutel tot de vrije wil bevat. De Tempeliers willen af van de vrije wil en streven naar vrede door beheersing, terwijl de Assassijnen juist vechten voor vrede vanuit die vrije wil.

Afstammeling

Tegelijkertijd speelt Assassin’s Creed zich ook af in de huidige tijd. Callum Lynch is een ter dood veroordeelde gevangene. Vlak voor zijn executie wordt hij op wonderbaarlijke wijze gered en gedwongen om plaats te nemen in de ‘Animus’, een apparaat dat hem in staat stelt om genetische herinneringen te herbeleven.

Callum blijkt een afstammeling te zijn van de Assassijnen en met behulp van de Animus treedt hij in de voetsporen van zijn voorouders om de Appel te bemachtigen, de vrije wil veilig te stellen en zo te leven naar het ‘credo’ van zijn club.

Duizelingwekkend

Zoiets toch in ieder geval, want je moet het allemaal maar kunnen volgen. Assassin’s Creed schakelt voortdurend tussen heden en verleden, er worden allerlei ingewikkelde, discutabele zaken bijgesleept en na enige tijd duizelt het je als kijker van de vele vechtscènes (zonder veel bloed weliswaar, maar ‘gewoon’ met stokken, messen en pijlen) in absoluut fraai ogende decors.

Assassin’s Creed is wellicht topvermaak voor hedendaagse jongeren met een liefde voor computergames. Mij deed de film me vooral met weemoed en lichte verbijstering realiseren dat een deel van de jongere generatie zich vermaakt met zaken die ik vrij vermoeiend en tamelijk absurdistisch vind.

Film: Assassin’s Creed (2016), Verenigde Staten, 155 min. Regie: Justin Kurzel, met o.a. Michael Fassbender en Marion Cotillard.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.