<

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Hettie van der Ven 7 december 2018

Wanneer de duistere, zwarte magiër Geller Grindelwald ontsnapt uit de gevangenis wil hij samen met alle tovenaars van duister bloed de macht grijpen over de niet-magische wezens. Zoöloog en fabeldierexpert Newt Scamander wordt ingezet op dit te voorkomen.

Voila! Zie hier de inhoud van de tweede Fantastic Beasts-film in een paar regels samengevat. Dit doet de productie nadrukkelijk tekort, maar het verhaal bevat zoveel hoofdpersonen, bijfiguren (tovenaar/niet-tovenaar), fabeldieren, plotlijnen en subplots, dat een weergave daarvan om een extra bijlage zou vragen.

Tolerantie en diversiteit

Al in Harry Potter en de steen de wijzen (het eerste boek van de succesreeks) maakt J.K. Rowling een opmerking over een studieboek van de tovenaarsleerling: Waar fabeldieren te vinden zijn. Dat boekje vormde in 2016 de basis voor de eerste spin-off film: Fantastic Beasts and where to find them. The Crimes of Grindelwald vormt nu dus deel twee in de reeks, die zich jaren vóór de avonturen van Harry afspeelt. Nog drie films zijn in de planning! J.K. Rowling in hoogsteigen persoon schrijft de scenario’s en neemt dus alle ruimte om haar onvolprezen fantasiewereld verder uit te bouwen.

De zachtmoedige Scamander (“Er zijn geen vreemde wezens, alleen kortzichtige mensen” )wordt in dit tweede deel nadrukkelijker tegenover de boosaardige Grindelwald gezet, angstaanjagend vertolkt door Johnny Depp. Als machtsbeluste, boze man met een geblondeerd kapsel die over alles en iedereen wil heersen is de knipoog (of waarschuwende vinger) van de makers naar het heden overduidelijk. Toch benadrukt regisseur David Yates dat de film vooral over tolerantie en diversiteit gaat.

Snel en bombastisch

Voor een relaxte, onderuitgezakte middag in de bioscoop leent deze Fantastic Beasts zich niet per se. Natuurlijk, alles ziet er prachtig uit en de fabeldieren zijn op-en-top fantasierijk, maar om de namen, achtergronden en functies van de stortvloed aan karakters uit elkaar te kunnen houden, moet je als kijker (zeker wanneer je geen Harry Potter-deskundige bent) alle zeilen bijzetten.

Het is veel, het gaat snel, het is bombastisch. Windvlagen, vuurzeeën, explosies en wapperende toverstokken: ze komen af en aan voorbij. Net wanneer je denkt de personages die in deel 1 voorbijkwamen weer op een rijtje te hebben, worden er drie nieuwe geïntroduceerd. Voor de toegewijde en scherpzinnige Potteruniversum-fan is de film een feest, voor de ‘gewone bioscoopganger’ wellicht een beproeving.

Film: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018), Verenigde Staten, 134 min. Regie: David Yates, met o.a. Eddie Redmayne, Johnny Depp, Jude Law.