<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Recensie

La Prière

Hettie van der Ven 28 september 2018
image

Een afgelegen, winters landschap in de Franse Alpen. Uitgestorven, en daarmee even grimmig als sereen. Op een bergtop ligt een klooster, en dat is de plek waar de 22-jarige Thomas naar op weg is. Hij is ernstig verslaafd aan heroïne, heeft zichzelf al bijna doodgespoten maar gaat nu uit vrije wil proberen af te kicken.

Het klooster is een afkickcentrum voor verslaafde jongens. Een plek zonder drugs, alcohol of meisjes, waar maar drie dingen belangrijk zijn: veel bidden, hard werken in de buitenlucht en onderlinge vriendschappen.

Louterende werking

We weten niks van de achtergrond van Thomas en dit blijft de hele film zo. Wel zien we hem over de vloer kronkelen door de ontwenningsverschijnselen en zwijgzaam en recalcitrant zijn. Al zijn gedrag wordt in mildheid ontvangen door zijn ‘medebroeders’, die zich al hebben gevoegd naar het ritme en de regelmaat van de plek en stap voor stap hun liefde voor God hebben ontdekt.

De jongemannen zorgen op een oprechte manier en vanuit gezond kameraadschap voor elkaar. Dit heeft een louterende uitwerking op Thomas, voor wie deze aandacht helemaal nieuw is. Of het geloofwaardig is dat ruige Franse stadsjongens na een paar maanden (het precieze tijdsverloop wordt in het ongewisse gelaten) Bijbelteksten voordragen, bevlogen zingen en elkaar aanspreken bij het overtreden van de regels, dat is aan u als kijker om te beoordelen.

Grote liefde voor God

Ook Thomas ontwikkelt een grote liefde voor God. Hij bidt veel, kent alle Psalmen uit zijn hoofd, geniet van het samenleven en de vriendschappen en besluit zelfs om priester te worden. Midden in dit proces leert hij een meisje kennen waarmee hij (vrij expliciete) seks heeft. Het meisje verdwijnt weer snel uit beeld en de roeping van Thomas wordt sterker. Centrale vraag in La Prière (het gebed): geeft Thomas (geen toevallig gekozen naam) gehoor aan zijn liefde voor God, of kiest hij voor de aardse liefde? De film suggereert, maar komt niet met een eenduidig antwoord.

La Prière blinkt niet uit in geloofwaardigheid. De personages blijven onbekenden en er zijn veel ‘open eindjes’ en onbeantwoorde vragen. Maar hoe gesloten Thomas ook is, de ontdekking van God in zijn leven doet hem goed, dat zie je aan alles. In blijdschap, verwarring en vol vertwijfeling vervolgt hij zijn zoektocht.

Film: La Prière (2018), Frankrijk, 107 min. Regie: Cédric Kahn, met o.a. Anthony Bajon, Damien Chapelle en Hanna Schygulla.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.