<

Recensie

The Nutcracker and the four Realms

Hettie van der Ven 15 november 2018

Kerstmis nadert, dus presenteert Disney de eerste kerstfilm van dit seizoen. De productiemaatschappij laat zich hiervoor dit keer inspireren door een klassieker: het verhaal De notenkraker, vooral bekend geworden door het gelijknamige ballet van de Russische componist Tsjaikovski uit 1892.

Zijn choreografie echter, is (evenals deze film) gebaseerd op het Duitse verhaal Nussknacker und Mausekönig van auteur E.T.A. Hoffmann uit 1816. Veel historie dus, maar Disney weet op deze nieuwe bewerking als geen ander haar eigen weelderige, sprookjesachtige en suikerzoete stempel te drukken.

Stoere prinses

In The Nutcracker and the four Realms volg je als kijker de avonturen van de veertienjarige Clara, voor de verandering geen zoete maar aangenaam stoere prinses. Ze is verdrietig want haar moeder is kort geleden overleden. Ze wil daarom niet naar het jaarlijkse kerstbal, maar moet toch van haar vader. Liever verdiept ze zich in het laatste cadeau dat ze van haar moeder kreeg: een mysterieus en kunstzinnig ei met een slot erop. Clara wil per se de sleutel vinden want in het ei zit volgens haar moeder ‘alles wat je ooit nodig hebt’.

Tijdens het kerstbal leidt een gouden draad Clara naar een parallel universum, bestaande uit vier koninkrijken: het Land van de Sneeuwvlokken, het Land van de Bloemen, het Land van het Snoepgoed en een gevaarlijke vierde wereld, geregeerd door Moeder Ginger. Geholpen door soldaat Philip en een groot muizenleger hoopt Clara de sleutel te vinden en de koninkrijken zo weer in harmonie tot elkaar te brengen.

Te braaf en voorspelbaar

Fantasievol genoeg dus, met avontuur te over. Alles ziet er tot in de kleinste details kleurrijk en overdadig uit: de enorme prinsessenjurken, de suikerspinkapsels, het tot leven komende speelgoed en de straten van Victoriaans Londen. Dat kan Disney als geen ander. Toch is deze nieuwe film geen grote nieuwe hit. Daarvoor is de productie te braaf en te voorspelbaar.

Weinig zinvol maar wel mooi is het balletintermezzo, waarin de gerenommeerde prima ballerina Misty Copeland een scène uit De Notenkraker danst. Al met al is The Nutcracker and the four Realms een prima familiefilm om in kerstsfeer te komen of te blijven. Het zullen echter vooral jonge meisjes met prinsessenfantasieën zijn, die er volledig in opgaan.

Film: The Nutcracker and the four Realms (2018), Verenigde Staten, 99 min. Regie: Lasse Hallström en Joe Johnston, met o.a. Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman en Helen Mirren.