<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Nieuws

Comedyserie ‘the Big Bang Theory’ viert de menselijkheid van ongeboren kind

KN Redactie 19 april 2016
image

[MET FILMPJE] In de populaire Amerikaanse comedyserie ‘the Big Bang Theory’ was onlangs een scène te zien waarin de menselijkheid van een ongeboren kind wordt gevierd.

In de aflevering van 7 april, uitgezonden door de Amerikaanse zender CBS, was te zien hoe de personages Bernadette en Howard, een echtpaar in de serie die een kindje verwachten, samen met hun vriend Raj met een apparaatje naar de hartslag van hun ongeboren baby luisteren.

Ontzag

Als Howard met een speciale microfoon over de buik van zijn vrouw beweegt en de hartslag van het ongeboren kind is door de luidspreker te horen, reageren de drie vol ontzag.

“Is dat niet het beste?”, reageert Bernadette, waarop Raj glimlachend zegt: “Jullie hebben een persoon gemaakt”. Vervolgens kruipt Howard tegen zijn vrouw aan en zegt: “dat hebben we”.

Carrière

De scène in ‘the Big Bang Theory’, de best bekeken comedyserie van Amerika, is onder meer opmerkelijk te noemen omdat Bernadette in een eerder seizoen van de serie liet weten geen kinderen te willen krijgen omwille van haar carrière.

De geest van het personage van Bernadette lijkt op dit gebied een verandering te hebben ondergaan. In de scène reageert ze enthousiast om moeder te worden en is ze onder de indruk van het ongeboren leven.

Verder is de scène noemenswaardig omdat de drie personages erkennen dat de ongeboren baby “een persoon” is, iets dat in Hollywood en de Amerikaanse mainstream media ongebruikelijk is.

Hillary Clinton

Zo lag presidentskandidate Hillary Clinton vorige week onder vuur van abortusvoorstanders.

Zij had gezegd dat hoewel “ongeboren personen” geen grondrechten hebben, dat niet betekent dat er niet alles aan gedaan moet worden zwangere vrouwen te helpen die ervoor willen zorgen dat hun kind gezond ter wereld komt met de mogelijkheid tot “geschikte medische ondersteuning”.

Doritos

In februari was er in Amerika nog ophef ontstaan over een reclame van het chipsmerk Doritos.

Daarin was te zien hoe een zwangere vrouw een echo krijgt, terwijl haar man ernaast staat en Doritos eet.

Dit trekt de aandacht van de baby in de baarmoeder die naar de chips probeert te grijpen.

NARAL

Een bekende Amerikaanse pro-abortus organisatie, NARAL, reageerde op Twitter ontzet op de Doritos-reclame. Volgens NARAL gebruikt Doritos in de betreffende reclame de “anti-keuze tactiek van vermenselijken van foetussen”. (KN/CNS)

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.