<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

La Fille Inconnue

Hettie van der Ven 3 november 2016
image

De Waalse broers Dardenne zijn een fenomeen in de internationale filmwereld. Ze werken al ruim dertig jaar vanuit hun gezamenlijke filmstudio Dérives, maakten tientallen documentaires en speelfilms en behoren tot de meest gelauwerde regisseurs van Europa.

Zeven van hun speelfilms werden genomineerd voor een Gouden Palm. Het werk van de broers, waaronder Deux jours, une nuit (2014) en Le Fils (2002), is altijd van opsmuk en entourage ontdaan. De camera observeert, er wordt nauwelijks iets uitgelegd.

Emoties de baas blijven

Zo ook in La Fille Inconnue (‘Het onbekende meisje’). In Seraing, een klein, identiteitsloos plaatsje vlak bij Luik (waar overigens alle films van de broers Dardenne zich afspelen en waar ze zelf ook wonen!) runt de jonge huisarts Jenny haar praktijk.

Haar inzet is groot, maar ze verricht haar werk ogenschijnlijk onaangedaan. “Je moet je emoties de baas blijven”, zo leert ze een stagiair die ook in de praktijk actief is.

Begraven zonder naam

Wanneer op een avond een uur na sluitingstijd de bel gaat, sommeert Jenny diezelfde stagiair niet open te doen. Een dag later blijkt er een jonge, zwarte prostituee vermoord, identiteit onbekend. De beelden van de beveiligingscamera laten zien dat het om de vrouw gaat die tevergeefs aanbelde.

Vanuit schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel doet Jenny er vervolgens alles aan om de identiteit van de vrouw te achterhalen. “Ik vind het erg dat ze wordt begraven zonder naam”, zo spreekt ze verschillende malen uit. In haar zoektocht passeren allerlei mensen uit de sociale onderklasse van Luik, allemaal met hun eigen verhalen en problemen.

Beweegredenen

Die passanten leer je als kijker enigszins kennen, maar Jenny blijft de grote onbekende. Wie is ze? Waar komt ze vandaan? Wat zijn haar beweegredenen? Allemaal vragen die op de vermoorde vrouw, maar ten minste zoveel op Jenny van toepassing zijn. In sommige analyses over La Fille Inconnue wordt zelfs gesuggereerd dat de jonge arts symbool staat voor Europa in de huidige vluchtelingencrisis.

Door de afstandelijke manier van acteren en de slechts observerende camera is het moeilijk om mee te leven met de personages en dus geraakt te worden door de film. En toch word je nadrukkelijk stil van La Fille Inconnue, wellicht omdat deze schrijnend duidelijk maakt dat levenspaden elkaar soms even kruisen, om daarna weer onherroepelijk een eigen richting op te gaan.

Film: La Fille Inconnue (2016), België, 105 min. Regie: Jean-Pierre en Luc Dardenne, met o.a. Adèle Haenel.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.