<

Babyteeth

Hettie van der Ven 31 januari 2021

“Slechter opvoeden dat dit kan niet”, verzucht moeder Anna tegen haar man Henry. Ze kijken samen naar hun zestienjarige dochter Milla, die in de tuin stralend van geluk stoeit met Moses, in wie het meisje haar eerste grote liefde ziet. Moses is 23, zit van boven tot onder vol mislukte tatoeages, leeft als crimineel op straat en is drugsverslaafd. Het contrast met Milla – keurig schooluniform, viool onder de arm – is groot. Maar er is direct chemie tussen de twee jonge mensen en Milla neemt Moses na een ontmoeting op het station mee naar huis. Ze is een tiener die zo intens mogelijk wil leven en haar ouders wil provoceren.

Vanuit veel liefde

Die ouders vinden het leven ook zonder Moses al ingewikkeld. Anna is een mislukte, bijzonder labiele pianiste en Henry houdt praktijk aan huis als psychiater. Allebei grabbelen ze regelmatig in de aanwezige medicijnvoorraad om overeind te blijven. “Die jongen heeft problemen”, schreeuwt Anna richting Milla na de kennismaking. “Ik ook!”, roept dochterlief terug. Want subtiel, haast terloops en zonder dramatiek wordt duidelijk dat Milla ziek is. Heel ziek. Een niet nader te noemen kanker woekert door haar lichaam. Lang heeft ze niet meer. Wat doe je dan als ouders? Vanuit het verstand grenzen stellen of vanuit veel liefde en verdriet dochter zelf haar keuzes laten maken in de tijd die haar nog rest? Anna en Henry kiezen voor het laatste en nemen Moses in huis. Henry voorziet hem zelfs van medicatie, terwijl Moses alles steelt wat los en vast zit en Milla zich wanhopig afvraagt of hij wel echt voor haar bij hen is.

Humoristisch én schrijnend

Films over zieke tieners en eerste verliefdheden zijn er legio. Maar het debuut van de Australische regisseur Shannon Murphy is anders. Geen dramatische ziekenhuisscènes, geen zorgelijke blikken van artsen, geen hartverscheurende huilbuien. Babyteeth is wars van sentiment. De film is humoristisch en schrijnend tegelijk. “Het medische verhaal doet er niet toe”, zegt Murphy in een interview. Babyteeth laat zien wat de aanwezigheid van een dreigende dood doet: met een jonge puber, met ouders, binnen een gezin. In alle rauwheid blijft de film lichtvoetig, en komt – juist hierdoor? – stevig binnen.

Film: Babyteeth (2019), Australië, 118 min. Regie: Shannon Murphy, met o.a. Eliza Scanlen, Toby Wallace en Essie Davis.

Deze film is tegen betaling thuis te bekijken via het online platform picl.nl. Hiervoor is geen abonnement nodig.