<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Barn

Hettie van der Ven 28 september 2020
image

Het beginshot: een enorm groen grasveld. Het blijkt het voetbalveld te zijn dat bij de aangrenzende school hoort. Leerlingen hangen en kletsen wat rondom een van de goals. Bij een doelpaal ligt een jongen op de grond. Hij beweegt niet, mensen knielen bezorgd bij hem neer.

En dan zoomt de camera weer uit. De jongen blijkt de dertienjarige Jamie te zijn. Hij was wat aan het ruziën met zijn even oude klasgenootje Lykke. Het meisje slaat Jamie met haar tas. Plof, hij valt neer. Overleden, zo blijkt.

Volwassenen centraal

Dit puberale stoeigevecht vorm de kapstok van Barn (Noors voor ‘kinderen’), maar in het verdere verhaalverloop staan enkel de volwassenen om Jamie en Lykke heen centraal.

Om er een paar te noemen: Liv, het hoofd van de school, de vader van Jamie, tevens een extreemrechts politicus (die voor het gemak een relatie met Liv heeft), de ouders van Lykke, die aan de andere kant van het politieke spectrum staan, de leraar Noors die surveillancedienst op het voetbalveld had maar er niet was en allerlei ouders en mensen van het crisisteam die zich druk maken over protocollen en de rol van de media.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Veel oud zeer

Vragen zijn er te over. Was het een ongeluk? Kan een minderjarig kind verantwoordelijk zijn? Wat is de positie van de school? Hoe terecht is schuldgevoel? Hoe lopen de grenzen van verantwoordelijkheid? Welke positie nemen de betrokken ouders in naar hun kind, de school en elkaar toe?

Regisseur Dag Johan Heugerud kiest ervoor om de vele personages in alle rust gelijke aandacht te geven. De moord/de doodslag/het ongeluk brengt veel oud zeer aan de oppervlakte, zorgt voor roddels en leidt tot complexe dilemma’s.

Emoties en verborgen

Heugerud neemt alle tijd – ruim tweeënhalf uur – om de emoties en verborgen pijn uit te diepen. Niet met grote gebaren en veel geschreeuw, maar ingetogen en beheerst. “Het is een film over kind zijn, bezien vanuit volwassenen”, aldus Heugerud in een interview. “Ik ben geïnteresseerd in hoe de kleine dingen in het leven grote gevolgen kunnen hebben.”

In Barn proberen volwassenen krampachtig hun beschaafde wereld overeind te houden, terwijl een incident deze volledig doet wankelen. Barn traag of zelfs saai? Niet voor wie oog heeft voor alle subtiele details en onderdrukte gevoelens. Voor hen is Barn een uiterst boeiend schouwspel.

Film: Barn (2019), Noorwegen, 157 min. Regie: Dag Johan Haugerud, met o.a. Henriette Steenstrup, Jan Gunnar Røise en Thorbjørn Harr.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.