<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Emma

Hettie van der Ven 12 maart 2020
image

De eerste regels van het beroemde boek van Jane Austen uit 1815 vormen ook de openingstekst van de nieuwe verfilming: “Emma was knap, slim en rijk. Ze kende weinig zorgen.”

Verfrissend

De film vervolgt met pompeuze operamuziek, waaronder Emma in beeld verschijnt in een rozenkas, compleet met indrukwekkende pijpenkrullen en permanent hautaine oogopslag.

Er is in deze eerste 21e-eeuwse verfilming van de klassieker opvallend weinig moeite gedaan om Emma al te sympathiek af te schilderen en dat werkt wel verfrissend. Het is de verdienste van debuterend speelfilmregisseur Autumn de Wilde, die eerder haar sporen verdiende als popfotograaf en maakster van videoclips.

Verwaand en arrogant

De nieuwe Emma-bewerking wordt aangekondigd als een “glossy satire over sociale klassen en groeipijnen”, een eigentijdse en tamelijk adequate manier om het Britse kostuumdrama te classificeren.

De 21-jarige Emma – als personage al ruim tweehonderd jaar oud – is anno 2020 nog altijd verwaand, zelfingenomen en arrogant. Anders dan bijvoorbeeld de hoofdpersonen uit Sense and Sensibility en Pride and Prejudice verkeert Emma in een financieel zeer comfortabele situatie.

Schromelijke zelfoverschatting

Eigenlijk leidt ze een oersaai leven waarin ze zich van theekransje naar theekransje begeeft, taartjes in pastelkleuren nuttigt en de wonderlijkste hoofddeksels draagt. Gelukkig heeft ze een hobby waar ze zich met toewijding op kan storten: koppelen.

Ze meent er zelf een feilloos gevoel voor te hebben, want ze houdt tenslotte toch rekening met alle sociale en financiële gevoeligheden, maar dit blijkt schromelijke zelfoverschatting. Met haar eigen liefdesleven is ze minder druk. “Ik heb geen huwelijk nodig want ik heb rijkdom, bezigheden en aanzien genoeg”, zo stelt ze. Het duurt lang voordat haar oogkleppen afgaan.

Meer dan satire

Wie enigszins tussen alle tradities en vermeende fatsoensregels door kan kijken, ziet in Emma meer dan enkel over de top satire.

Zoals in Austens gehele oeuvre worden ook in dit verhaal de beklemmende normen en waarden uit het begin van de negentiende eeuw duidelijk gemaakt. Klassenverschillen, de rol van de Kerk, de beperkte mogelijkheden voor vrouwen: het zijn onderwerpen die – al dan niet wat verhuld – aandacht krijgen.

Topvermaak voor de liefhebbers

Bovenal is Emma topvermaak voor liefhebbers van suikerzoete decors, stijve heren gehuld in nog stijvere kragen, gekmakende voorkomendheid en niet te vergeten bovenmatig veel zoetigheid, zowel letterlijk als figuurlijk. De vaart en timing van de film zijn dik in orde en zeker, er valt ook meer dan voldoende te lachen.

Film: Emma (2019), Groot-Brittannië, 125 min. Regie: Autumn de Wilde, met o.a. Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Mia Goth en Bill Nighy.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.